Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dáma na rozcestí - O zkoušce z literatury a lidech na cestách

Nocoviště na Bučině bylo nacpané už v pozdním odpoledni. Vmáčkly jsme stan a tarp do rohu ohrádky. Šla jsem pro vodu. Na zastávku u nocoviště právě dorazil autobus od hranic. Vystoupili dva pánové. 

Jeden uháněl  směrem na Kvildu, druhý si fotil nocoviště. Pozdravili jsme se. Prý jestli tam spím – máchl rukou k nocovišti. Přisvědčila jsem.  Pokýval hlavou. Prý jestli vím, kdo tamhle bydlel – máchl rukou k nedalekému lesíku  za nocovištěm. Zasvítily mi oči. Jasně, že vím. Přeci spisovatel a básník Johann Peter!  Tak tuhle odpověď od cizáka asi nečekal.

Nejsem až takový znalec Šumavy, že bych znala každou pobořenou chaloupku a její původní obyvatele.  Znám ale několik lidí, kteří tímhle žijí. Se Šumavou se vlastně zasnoubili.  Doplňují databáze domů, dělají rozhovory s pamětníky, překládají původní texty.  Jiní navštěvují každý myslitelný kout na Šumavě. Stačí jim ukázat fotografii pobořené zdi a hned vám řeknou, kde to je.

Tak nic z toho já neumím. Ale občas moje hlava udrží nějakou informaci.  Což se mi právě hodilo.

 Většinou je v letní sezoně louka okolo nocoviště obehnaná ohradníkem a pasou se tam krávy.  Cesta k lesíku je tak nepřístupná. Je to škoda, protože v místě lesíku bývalo velké stavení. Dnes je tam už jen kámen s pamětní deskou. To stavení patřilo starostovi obce Bučina za časů, kdy na Bučině  byl nejenom starosta, ale i škola, hospoda, trafika a spousta dalších  domů. V domě pana starosty se narodil  synek, který později  vystudoval německý učitelský ústav, učil na Šumavě a psal povídky i básně inspirované Šumavou. Psal je německy, snad pro to není u nás tak známý jako Klostermann.  Shodou okolností jsem jeho povídku o polární záři a následné bouři četla před odjezdem na Šumavu.

Netušila jsem, že z toho budu zkoušená. Zkoušku jsem asi udělala,  protože jsme na téma šumavské literatury krátce pohovořili a pán spokojeně odcházel směrem ke Kvildě. My knihomolové si rozumíme….

Došla jsem konečně pro vodu a šla se převléknout. Nocoviště už bylo  zcela plné.

Tady se ukázalo slabší místo mého tarpu.  Na rozdíl od stanu je do něj vidět hned z několika stran.  Je vztyčený na turistických hůlkách. Převléknout se v něm, aniž bych vystavovala místa, která v mém věku už k vystavování nejsou, je sportovní výkon. Neskopnout při tom některou z hůlek je úkol pro jogína.  A pokud jsou stany na sebe nalepené tak, že to víc už ani nejde…. Usoudila jsem, že na mne nikdo zvědavý není a přestala to řešit. Malinko jsem záviděla kamarádce její ultralehký stan. V klidu si mohla prošívat puchýře a nikdo ji neobdivoval. A že by si její výšivka obdiv zasloužila!

Ten rok se na nocovišti sešla ještě pestřejší směs lidí, než v minulosti. Bylo vidět, že vyrazili i lidé, kteří díky Coronavirovým omezením nemohli jet jinam. Pro hodně lidí to byla viditelně první zkušenost s pěším putováním. Jiní byli naopak zkušení, jen museli změnit plány z putování po cizích zemích na poznávání té vlastní. 

Bavilo mě poslouchat vyprávění a pozorovat fungování všech skupin. Byla tam rodina na kolech se čtyřmi dětmi.  Byli bezvadní.  Uměli spolupracovat, děti si pomáhaly navzájem. Pokud se děti dohadovaly, tak civilizovaně.  Byla tam i skupinka se dvěma kluky tak okolo deseti let. Viseli na mobilech a bylo jim dost jedno, kde jsou. Dokud jim nedošly baterie v mobilech. Byl tam pár mladých lidí, kteří už něco procestovali a hezky o tom vyprávěli. A byli jiní, kteří toho moc neprochodili, ale uměli vtipně vyprávět. Bezvadně se to poslouchalo, lepší pořad už jsem dlouho neslyšela.  Usnuly jsme s kamarádkou uprostřed vyprávění.

 

Autor: Blanka Veltrubská | pondělí 15.3.2021 7:53 | karma článku: 15,22 | přečteno: 209x
  • Další články autora

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka – Centralizační a internační klášter Králíky

Věznění bez soudů, nucená práce v kraji hlubokých lesů. Jako by každý režim v temných dobách naší historie zametal do nejzazších koutů republiky to, co se mu nehodilo. I takový může být pohled na Jesenicko-Králický výběžek.

31.3.2024 v 8:00 | Karma: 18,27 | Přečteno: 450x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka – temná doba v temném kraji

Mučení, upálení, stětí, věznění bez soudů v kraji hlubokých lesů a čisté vody. Jako by každý režim v temných dobách naší historie zametal pod koberec lesů to, co se mu nehodilo. I takový může být pohled na Jesenicko.

21.1.2024 v 8:00 | Karma: 15,11 | Přečteno: 373x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – kdy jindy, když ne teď?!

Před usnutím se mi honily hlavou útržky z celého dne. Byl to parádní den, ale dobře se mi nespalo. Házela jsem s sebou v hamace jako ryba v síti. Svoji spolunocležnici jsem určitě budila.

15.1.2024 v 7:26 | Karma: 16,60 | Přečteno: 402x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – jak se vaří dobrá nálada

Bylo studené podzimní ráno, slunce neochotně poslalo první paprsky na zem. Po nočním společníkovi nezbyly v trávě stopy, překryla je rosa.

8.1.2024 v 7:41 | Karma: 15,45 | Přečteno: 421x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – a prdí taky jeleni?

Hulákání jelenů k ránu ustalo, přesto jsem vstávala ještě za tmy. Podzimní dny se krátily, nebyl čas dlouho spát. Polský chlapík si přispat mohl, já ale měla před sebou delší cestu.

1.1.2024 v 7:44 | Karma: 19,99 | Přečteno: 409x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  16:25

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře

25. dubna 2024  16:23

Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...

Pomstím Palestinu, psal ve Francii podezřelý z únosu a znásilnění Židovky

25. dubna 2024  16:18

Policie ve Francii zadržela dvaatřicetiletého muže z pařížského předměstí Gennevilliers, který čelí...

Svědci mluvili až příliš, soud s Weinsteinem se zopakuje. Z vězení však nevyjde

25. dubna 2024  15:46,  aktualizováno  16:15

Newyorský odvolací soud ve čtvrtek zrušil odsouzení někdejšího hollywoodského producenta Harveyho...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 113
  • Celková karma 18,27
  • Průměrná čtenost 361x
Jsem dáma v nejlepším věku. Mám slušné vzdělání a zajištěné postavení. Zblázním se jen párkrát do roka. Třeba tak, že vyrazím na toulky - nejenom Šumavou.

Seznam rubrik