Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dáma na rozcestí - Střídavě oblačno

V noci mi žádné horko nebylo. Tarpem profukoval vítr a já opět vzpomínala na svůj teplejší spacák. Zato ráno mi to vynahradilo. Bylo krásně. Mám ráda snídaně s výhledem.
Snídaně s výhledem

Další cestu podél hranic jsem si užívala. Ten úsek mám ráda,  měla jsem už celkem  lehký batůžek a žádné puchýře.

Cestu pro pěší z Knížecích Plání na Strážný jsem si pro sebe už kdysi pojmenovala Cestou smíření.  Lemují ji obnovená boží muka připomínající původní obyvatele, kamenné tarasy ukazují, kde byly původní pastviny, zbytky kamenů z pobořených  domů ukazují, kde  lidé žili a staré ovocné stromy svědčí o těch, kteří je kdysi zasadili….. Ale není to krajina smutná, naopak, je krásná. Pokaždé mě ta cesta nutí k zamyšlení.

Kamarádka má ten úsek taky ráda. Ale chůzi si moc neužívala. Bylo vidět, že ji bolí každý krok.

Cestou

Hopkala jsem chvíli před ní, chvíli za ní a vesele vrkala o krásách dnešního dne. Moje kamarádka je nejenom statečná. Má i božskou trpělivost. Odolala a nepraštila mě hůlkou!

Kráčela v rytmu karavany jdoucí pouští a tiše trpěla. Asi to viděli i kolemjdoucí. Kdo nás potkal, soucitně s ní pohovořil nebo alespoň s účastí pozdravil. Tedy ne, že by mě nezdravili. Nebo mi neodpovídali na pozdrav. Ti slušně vychovaní… Ale rozhodně mě nikdo nelitoval! A to mám asi o polovinu kratší nohy, než má kamarádka!  O kolik kroků musím udělat navíc! A ty nohy jsou o dost starší, než jsou ty kamarádky!   Nejenom, že mě nikdo nelitoval, ale ještě se mě ptali na cestu. Nechápu…. Copak já vypadám jako nějaký turistický průvodce? Já, třasořitka, která včera vzdala cestu na Luzný?!

Ráno bylo krásné.  Šly jsme pohodovým tempem, občas jsme se kochaly výhledy. Stejně pohodově šel i mladý pár našich spolunocležníků. Chvíli jsme šly napřed my, pak nás zase předehnali oni. Nakonec jsme šli společně. Byli moc fajn. Někoho mi připomínali…. Tak nějak jsme před desítkami let cestovali my s mým mužem.

Měli už něco nachozeno, podle vybavení žádní nováčci. Probrali jsme zkušenosti s vodními filtry, byla radost s nimi mluvit. Ani jsme si nevšimli, že se nebe zatáhlo těžkými černými mraky.  Zvedal se vítr. Sotva jsme si stačili natáhnout ponča a pláštěnky, dalo se do lijáku.  Ten přešel do krupobití.  Zalezli jsme na okraj cesty pod stromy a čekali, až se to nadělení přežene.

Za chvíli se mraky roztrhaly, krupobití ustalo, pak i déšť. Ochladilo se. Pokračovali jsme společně dál. Po cestě jsme narazili na téma nocoviště ve Strážným. Cudně jsem se zapýřila a přiznala, že kamarádka předem objednala nocleh v turistické ubytovně ve Strážným. Měly jsme své zkušenosti. Na nocovišti ve Strážným jsem po dešti už spala. Jde to, ale že bych to musela mít za každou cenu… Postel a teplá sprcha mají své kouzlo.

Naši spolucestovatelé statečně odmítli lákadlo teplé a suché postele. Tak jsem je alespoň nalákala na zmrzlinu do krámku pana Žáka.

Ne snad, že bychom se potřebovali ochladit. To už zvládla změna počasí. Ale taková domácí zmrzlina udělaná s láskou hřeje hned dvakrát: na duchu i na těle. Cukry udělají také svoji práci.

Do krámku pana Žáka se vracím pokaždé ráda. Baví mě pozorovat, jak přibývá vybavení zmrzlinárny, jak vylepšují upoutávku na nabídku zmrzliny, jak mění sortiment, jak přibývají zákazníci.  Moc jim přeji, ať se jim daří. Pokud by jim snad někdo záviděl, tak ať si představí, že přes den prodává v krámku a v noci vaří zmrzlinu.  To se dá dělat jenom z lásky.

V ubytovně bylo teplo a sucho, venku za okny se zase rozpršelo. Kolik radosti dokáže udělat taková teplá sprcha a horká polévka! V podvečer ubytovnu zaplnila veselá partička turistů, které déšť umyl už cestou a o další sprchu také nestáli. 

My jsme šly spát brzy. Druhý den nás čekal poslední úsek – do Nového Údolí.  Není to dlouhé, jen jsme chtěly stihnout rozumně vlak domů.

šumavské výhledy

 

Autor: Blanka Veltrubská | pondělí 22.3.2021 7:36 | karma článku: 13,71 | přečteno: 198x
  • Další články autora

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka – Centralizační a internační klášter Králíky

Věznění bez soudů, nucená práce v kraji hlubokých lesů. Jako by každý režim v temných dobách naší historie zametal do nejzazších koutů republiky to, co se mu nehodilo. I takový může být pohled na Jesenicko-Králický výběžek.

31.3.2024 v 8:00 | Karma: 18,27 | Přečteno: 451x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka – temná doba v temném kraji

Mučení, upálení, stětí, věznění bez soudů v kraji hlubokých lesů a čisté vody. Jako by každý režim v temných dobách naší historie zametal pod koberec lesů to, co se mu nehodilo. I takový může být pohled na Jesenicko.

21.1.2024 v 8:00 | Karma: 15,11 | Přečteno: 374x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – kdy jindy, když ne teď?!

Před usnutím se mi honily hlavou útržky z celého dne. Byl to parádní den, ale dobře se mi nespalo. Házela jsem s sebou v hamace jako ryba v síti. Svoji spolunocležnici jsem určitě budila.

15.1.2024 v 7:26 | Karma: 16,60 | Přečteno: 403x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – jak se vaří dobrá nálada

Bylo studené podzimní ráno, slunce neochotně poslalo první paprsky na zem. Po nočním společníkovi nezbyly v trávě stopy, překryla je rosa.

8.1.2024 v 7:41 | Karma: 15,45 | Přečteno: 424x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – a prdí taky jeleni?

Hulákání jelenů k ránu ustalo, přesto jsem vstávala ještě za tmy. Podzimní dny se krátily, nebyl čas dlouho spát. Polský chlapík si přispat mohl, já ale měla před sebou delší cestu.

1.1.2024 v 7:44 | Karma: 19,99 | Přečteno: 410x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Válek představil prezidentovi plán rozvoje zdravotnictví. Řešili i ministra pro vědu

30. dubna 2024  13:34,  aktualizováno  16:07

Prezident Petr Pavel přijal ministra zdravotnictví Vlastimila Válka (TOP 09). Představil mu...

Opilý řidič naboural šest aut. Na pumpě pak rozlil benzin a hrozil, že se zapálí

30. dubna 2024  15:50

Opilý cizinec zaměstnal v sobotu ráno prachatické policisty. Nejdřív naboural šest aut, pak na...

Není to o lajcích a na TikToku nebudu, říká budoucí ministr pro vědu Tuleja

30. dubna 2024  15:37

Pavel Tuleja, který má být příští týden jmenován novým ministrem pro vědu, výzkum a inovace za TOP...

Podpořte český tým, užijte si atmosféru MS. iDNES.cz rozdává vstupenky na hokej

30. dubna 2024  15:28

Každý den víte, o jaké zápasy soutěžíte, na úvod to budou duely Česko - Finsko a Švýcarsko -...

  • Počet článků 113
  • Celková karma 18,27
  • Průměrná čtenost 361x
Jsem dáma v nejlepším věku. Mám slušné vzdělání a zajištěné postavení. Zblázním se jen párkrát do roka. Třeba tak, že vyrazím na toulky - nejenom Šumavou.

Seznam rubrik