Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O výzvách

Dáváte si výzvy? Třeba na Nový rok? Že už nikdy… Nebo že začnete, že přestanete, že se naučíte, odnaučíte…  

Na Silvestra mě tancovat na stole neuvidíte.  Na Nový rok si  pak nemusím říkat, že už nikdy…  Navíc pamatuji  časy, kdy se dávaly kolektivní  závazky  splnit, překročit ...   Od té doby mě kolektivní výzvy děsí.

Občas se čistě omylem sama bohužel k něčemu vyzvu. Ze zvědavosti. Jsem už dávno ve věku, kdy nemusím nikomu nic dokazovat. Ani sobě ne. Jenže jsem zvědavá. Někdy si tak řeknu: „Jak to asi vypadá v p…?“  A jdu se tam podívat. Řeknu vám tedy, nic, moc.

Zkrátka občas mě zvědavost dožene k  výkonům.  Jako tenkrát, když nás koronavirus zaklel doma. Sportovat se dalo jen na území obce. Ta naše není právě velká. Do práce jsem jezdila jednou, dvakrát za týden, měla jsem čas na vymýšlení hloupostí. Zírala jsem na  Internet  a ten mi nabízel  příspěvky  ve stylu: „ Běhal jsem celý měsíc každý den 5 kilometrů a podívejte,  co se pak stalo“.  No to by mě zajímalo, co by se tak asi stalo? Někdo se zranil, někdo to dal, pro někoho to bylo jako nic. Jenže  - co já? Vrtalo mi to hlavou. Pochopitelně jsem to zkusila.

Běhala jsem u nás po lesích celý březen každý den pět kilometrů. To pro skutečné běžce není žádná velká vzdálenost. Pro začátečníky je to zase zbytečně moc. Pro mne tak akorát. Vlastně by to byla celkem neužitečná a nudná věc. Tak jsem si to zpestřila. Občas jsem si pár kilometrů přidala. Občas jsem po cestě sbírala odpadky. Naštěstí jich nemáme u nás mnoho, snadno jsem to pobrala. Po prvním týdnu jsem u sebe objevila svaly, o kterých jsem do té doby neměla tušení. 

Další týden jsem zkusila slow jogging.  To cupitáte drobnými krůčky, noha dopadá na bříška za palci, kadenci máte okolo 180 kroků za minutu, což je celkem fofr, a ještě se k tomu usmíváte.  Cupitala jsem po lese s úsměvem idiota. Připadala jsem si jako pacient s Parkinsonovou chorobou a Alzheimerem současně.  Jenže ono to bylo vlastně báječné! Úsměv vás drží v aerobní zóně, takže to cupitání vypadá celkem neškodně.  Ve skutečnosti je to ale docela kvalitní posilování.     Asi  bych neměla odvahu to provozovat na veřejnosti, ale musím říct, že    japonský profesor  Hiroaki Tanaka  to vymyslel  skvěle. Druhý den jsem měla pocit,  že bych si  měla pořídit náhradní lýtka. Není právě chytré cupitat slow joggingem pět kilometrů na první pokus!

Běhala jsem si celý měsíc  ve  sněhu, dešti, slunci,  blátě.  Viděla jsem tolik bláta, jako nikdy v životě! Viděla jsem, jak se probouzí jaro. První sněženky u potoka, první kočičky, první podběl, srnčí parůžky obalené lýčím.  Běhala jsem po pastvinách, které budou v létě plné kraviček. Zatím tam pobíhala jen jedna postarší.  Dáma…..

Bylo to vlastně  moc krásné.  Mohu vám to doporučit? Vůbec ne! 

Pobíháním po lesích a loukách jsem v březnu nasbírala  přes 200 km a tašku odpadků. Strávila jsem s tím více než  24 hodin. Ten čas by se určitě dal využít lépe. Čas je luxusní zboží. Nemá ho každý.  Jen kolik lidských životů by se za tu dobu dalo zachránit! Kolik dříví naštípat-například. To, co je pro mne odpočinek, by pro kavárenského intelektuála byl trest. Nejsme každý stejný.  Podle mne by fyzická aktivita měla být v rovnováze s tou intelektuální. Pokud někdo rád pozoruje jaro za oknem kavárny – proč ne?  Třeba chodí každý den pět kilometrů pěšky do práce a doma cvičí jógu. To mi dává smysl. Z kavárenského intelektuála tak nebude obézní pacient. K čemu je rychlonohému běžci, že utíká jako zajíc, když se s ním můžete bavit jen o recenzích běžeckých bot?  Je to o rovnováze. A o tom, být připraven. Ty největší výzvy nám dává život.

Tak, jako se to stalo jedné mé dobré známé. Podruhé se vdávala ve zralém věku. Děti měla dospělé, brala si pána o pár let mladšího, také s vyřešenou minulostí. Těšila se, jak bude v důchodu, on bude ještě chodit do práce a ona bude pyšná na svého čiperného manžela.

Někde tam nahoře se Osud pobaveně pousmál a zatřepal přesýpacími hodinami manželova života. Z muže v plné síle se během pár měsíců stal invalida. Přišla jedna z těch nemocí, které lékaři umí skvěle popsat, ale ne vyléčit. Doma byl najednou stařík, který se přesouval s chodítkem a měnil se v přerostlé děťátko.  Na jeho těle přibývalo hadiček, pobyty v nemocnici se prodlužovaly. Nakonec zbyla jen dvě řešení: pobyt v léčebně nebo doma s profesionální službou 24 hodin denně. To prvé kamarádka nechtěla, to druhé by nezaplatila. Osudovou výzvu přijala tak statečně, jak jen to šlo. Nechala se proškolit na obsluhu tracheotomie a všech ostatních hadiček. Péči natrénovala při krátkém společném pobytu v hospici. Další boj už byl na ní. A ona to, s podporou profesionálů, zvládla skvěle! Prodloužili si tak s manželem společný čas. Byli spolu, když nastal čas se rozloučit.

Uměla bych čelit téhle výzvě já? A moji blízcí? A co vy?

Ty největší výzvy nám dává život.

Autor: Blanka Veltrubská | pondělí 10.5.2021 8:00 | karma článku: 12,29 | přečteno: 157x
  • Další články autora

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka – Centralizační a internační klášter Králíky

Věznění bez soudů, nucená práce v kraji hlubokých lesů. Jako by každý režim v temných dobách naší historie zametal do nejzazších koutů republiky to, co se mu nehodilo. I takový může být pohled na Jesenicko-Králický výběžek.

31.3.2024 v 8:00 | Karma: 18,05 | Přečteno: 446x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka – temná doba v temném kraji

Mučení, upálení, stětí, věznění bez soudů v kraji hlubokých lesů a čisté vody. Jako by každý režim v temných dobách naší historie zametal pod koberec lesů to, co se mu nehodilo. I takový může být pohled na Jesenicko.

21.1.2024 v 8:00 | Karma: 14,83 | Přečteno: 370x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – kdy jindy, když ne teď?!

Před usnutím se mi honily hlavou útržky z celého dne. Byl to parádní den, ale dobře se mi nespalo. Házela jsem s sebou v hamace jako ryba v síti. Svoji spolunocležnici jsem určitě budila.

15.1.2024 v 7:26 | Karma: 16,60 | Přečteno: 399x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – jak se vaří dobrá nálada

Bylo studené podzimní ráno, slunce neochotně poslalo první paprsky na zem. Po nočním společníkovi nezbyly v trávě stopy, překryla je rosa.

8.1.2024 v 7:41 | Karma: 15,45 | Přečteno: 416x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – a prdí taky jeleni?

Hulákání jelenů k ránu ustalo, přesto jsem vstávala ještě za tmy. Podzimní dny se krátily, nebyl čas dlouho spát. Polský chlapík si přispat mohl, já ale měla před sebou delší cestu.

1.1.2024 v 7:44 | Karma: 19,98 | Přečteno: 408x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – do Bílé Vody

Slunce si hledalo cestu do údolí dlouho. Na plachtě tarpu byla rosa, od potoka se zvedal studený a vlhký vzduch. Z vyhřátého spacáku se mi nechtělo.

25.12.2023 v 8:00 | Karma: 16,96 | Přečteno: 344x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – Hledání ráje

Kolem mne tma a vítr, už se mi vstávalo i lépe. Na východě se ale objevil úzký proužek slunce, který sliboval krásný podzimní den. Zabaleno jsem měla za chvilku, ke snídani rychlá ovesná kaše a voda.

18.12.2023 v 7:35 | Karma: 16,01 | Přečteno: 338x | Diskuse| Osobní

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – Udělat si to zajímavé

Na podzimní cestu do hor jsem se nijak zvlášť nepřipravovala. Mým největším sportovním výkonem v létě bylo sníst čtyři zákusky na dovolené. Do dalších sportovních výkonů jsem se nepouštěla, žádný složitý itinerář jsem nevyráběla.

11.12.2023 v 8:07 | Karma: 14,76 | Přečteno: 342x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – Jak jsem si došlo pro…

Předpověď počasí slibovala tropický den, v pozdějších hodinách oblačnost, bouřky, přívalové deště a krupobití. Měla jsem se na co těšit.

4.12.2023 v 7:24 | Karma: 15,09 | Přečteno: 366x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – Spím já ráda v přírodě?!

Stejně jako v předchozích dnech, i dnes jsem vstávala okolo páté. Měl být tropický den s teplotami přes 35 stupňů celsia. Rychle jsem posnídala, doplnila vodu a vyšla do krásného rána.

27.11.2023 v 7:36 | Karma: 16,03 | Přečteno: 351x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – Kde je vůle, tam je cesta

Pečlivě vypracovaný itinerář jsem si mohla strčit za klobouk. Do Opavy jsem jít nechtěla, ale musela. Pohřbila jsem tam staré boty, pořídila nové a přespala v penzionu. Ztratila jsem tím spoustu času i kilometrů.

20.11.2023 v 7:44 | Karma: 13,10 | Přečteno: 331x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – Kde je svět v pořádku

Vstávala jsem s prvním světlem. Snídani jsem ošidila, virus z předchozích dnů se nechtěl vzdát bez boje. Už to ale nebylo nic vážného, bylo jasné, že prohrál. Vyšla jsem z penzionu do krásného, nedělního, letního rána.

13.11.2023 v 7:35 | Karma: 15,39 | Přečteno: 386x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí- Prajzové

Jak nám to s virem půjde dál, se uvidí. Ráno se vidělo. Žádný zázrak to nebyl. Virus se nechtěl vzdát bez boje, žaludek opět jako na vodě a svět se se mnou točil. Bylo mi ale o dost lépe, než předchozí den.

6.11.2023 v 7:23 | Karma: 14,39 | Přečteno: 401x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka - Černé zlato

Na Ostravsku mám několik známých. Když se jich zeptám, jak se jim tam žije, odpoví, že dobře. Pokud bych se zeptala bývalých horníků, možná by řekli něco úplně jiného a jinak. Ano, je to region razovity.

30.10.2023 v 7:32 | Karma: 15,66 | Přečteno: 396x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – Krajina nemilovaná

Nevypadalo to vůbec dobře. Ještě, než jsem otevřela oči, už jsem věděla, že je to průšvih. Svět se se mnou točil, žaludek jako na vodě. Tuhle virózu znám, potká mě tak jednou do roka. Zvracení, hrabu se z toho v průměru tři dny.

23.10.2023 v 7:57 | Karma: 13,55 | Přečteno: 391x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – Kdy začíná cesta?

Kdy začíná cesta? Je to prvním krokem z domova? Nebo začala už dávno před tím? Začíná plánováním, přípravou nebo první myšlenkou?

16.10.2023 v 7:36 | Karma: 14,17 | Přečteno: 429x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – Nevyžádané rady

Začala jsem se těšit na další kus cesty po hranicích. Byla jsem zvědavá, jak se chodí Slezskem i jak to chodí ve Slezsku. Osud jsem tím asi náramně pobavila.

9.10.2023 v 7:31 | Karma: 17,21 | Přečteno: 480x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – Osudy

Tři týdny trvalo, než zmizely štípance od štěnic a tři měsíce, než se koleno umoudřilo. Přišel Advent a my s manželem vyjeli do krajiny pouští a polopouští. Znovu jsem si uvědomila, jak moc patřím do hor, kopců a do lesů.

2.10.2023 v 7:25 | Karma: 11,93 | Přečteno: 477x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

O umění bloudit

Ženy údajně nemají orientační smysl. Alespoň to tvrdí mnozí pánové. Pánové prominou, ale že ženy nemají orientační smysl je nesmysl. Dokonce vědecky dokázaný.

20.3.2023 v 7:36 | Karma: 16,05 | Přečteno: 482x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí - a noc plná vášní

Byla to noc plná vášní. Neměl to ale na svědomí mladý pár, který se mnou sdílel pokoj. Ti spali jako zabití. Celou noc mě budily hlasy vichřice a štípání nějakého zatoulaného komára.

13.3.2023 v 7:50 | Karma: 15,80 | Přečteno: 480x | Diskuse| Ona
  • Počet článků 113
  • Celková karma 16,44
  • Průměrná čtenost 361x
Jsem dáma v nejlepším věku. Mám slušné vzdělání a zajištěné postavení. Zblázním se jen párkrát do roka. Třeba tak, že vyrazím na toulky - nejenom Šumavou.

Seznam rubrik