Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O trpaslících a cizích jazycích

Taky to máte někdy tak, že si  nemůžete honem vzpomenout na nějaké slovo?  Nebo výraz?  Mně se to tedy občas stává. A přesně vím, kdo za to může. Můžou za to trpaslíci.

Kdysi  jsem se učila, že za přenos informaci mezi buňkami můžou neurotransmitery.  Představuji si je jako takové mrňavé trpaslíky, co běží mezi buňkami.  Mají aktovky a v nich  informace. Nebo mají  za úkol vytáhnout ten správný šuplík  s informacemi.

Tuším, že vědci  je pojmenovali například  jako Dopamin, Serotonin, Acetylcholin, Adrenalin  a vůbec  jim dali různá hanlivá jména.  Je to totiž pro to, že netuší, že ve skutečnosti jsou to všichni Pitrýskové.

Znáte knížku pánů Rady a Žáka „ Příběhy  děda Posledy“?  Už je to dost dávno, co vyšla. Děda Posleda je zastáncem dětí a mládeže proti zlým duchům, kteří sídlí  ve výchovných institucích. Protože jej profesoři Reálného gymnázia Zbyňka Šašecího mylně považují za zemského školního inspektora, podaří se mu v krátké době zavést převratné učební postupy. V  knížce vystupují  mimo jiné i  trpaslíci –Pitrýskové – sídlící ve sklepení stařičké budovy gymnázia.   Pitrýskové nosí vzkazy , ale taky dělají pěkné lumpárny. Pan Rada je nakreslil geniálně.

Jsem si zcela jistá, že tihle Pitrýskové jsou zodpovědní za mezery v mých jazykových znalostech.   Jeden den v týdnu mám němčinu, druhý den italštinu. Jsem spořivá, nechci to flákat a opravdu se snažím alespoň trochu se na hodiny připravit. Jenže vysvětlujte to trpaslíkům!

O trpaslících a cizích jazycích

Některé dny kmitají, až se jim kouří za patičkami.  Panečku,  to si vzpomenu i na slovíčka, o kterých jsem netušila, že je znám. 

Jindy jim to trvá,  úplně je vidím, jak dorazí k šuplíku s příslušným jazykem, táááhnou,  vyndají nějaké slovíčko, hodí mi ho… Á… tak to nebylo ono.  Jako když se mně nedávno učitelka němčiny ptala, zda mé děti mají hodně učení. Suše jsem jí odpověděla: „Nevím. Myslím si, že je to vaše zodpovědnost.“ To ji dost vyděsilo.  Právem.  Naše děti nikdy neviděla.  Pochopitelně jsem chtěla  říct, že je to „jejich“ zodpovědnost.  Může za to ten trpaslík, co mi podstrčil špatné slovíčko.

Některé dny to tedy drhne hodně. Úplně vidím, jak někteří trpaslíci zmateně pobíhají, vráží do sebe, vytahují různé šuplíky a vyhazují slovíčka, která jim padnou pod ruku. Tak v italštině použiji slovíčko anglické nebo německé  – k velkému překvapení  vyučující  -  rodilé mluvčí. Nebo mi  ti trpaslíci nabídnou klidně i slovíčka ze zaprášeného šuplíku s ruštinou!  Nebo se jen tak plouží a krčí ramínky. Jako že dneska to tedy neklapne.

Přesně tohle se stalo kamarádce. Na gymnáziu ovládala matematiku jako když bičem mrská.  Matikář si ji oblíbil, pohoda. Jednoho dne dostali studenti zadání písemky. Kamarádka zírala na papír s příklady a nic. Žádná myšlenka. Ani ťuk. Odevzdala prázdný papír. Matikáře málem trefilo.  Myslel, že je to provokace. Těžko mu jeho nejlepší  žačka vysvětlovala, že ji prostě nic nenapadlo. Jak já to chápu! Pochopitelně za to nemohla ona, ale trpaslíci!

Pokud jsou mezi vámi učitelé, mějte prosím pochopení  pro naše trpaslíky. My se fakt snažíme. Většinou.  Nám všem pak přeji, ať nám trpaslíci běhají, co jim síly stačí!

 

Autor: Blanka Veltrubská | pondělí 7.6.2021 7:33 | karma článku: 14,07 | přečteno: 279x
  • Další články autora

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka – Centralizační a internační klášter Králíky

Věznění bez soudů, nucená práce v kraji hlubokých lesů. Jako by každý režim v temných dobách naší historie zametal do nejzazších koutů republiky to, co se mu nehodilo. I takový může být pohled na Jesenicko-Králický výběžek.

31.3.2024 v 8:00 | Karma: 18,27 | Přečteno: 450x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka – temná doba v temném kraji

Mučení, upálení, stětí, věznění bez soudů v kraji hlubokých lesů a čisté vody. Jako by každý režim v temných dobách naší historie zametal pod koberec lesů to, co se mu nehodilo. I takový může být pohled na Jesenicko.

21.1.2024 v 8:00 | Karma: 15,11 | Přečteno: 373x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – kdy jindy, když ne teď?!

Před usnutím se mi honily hlavou útržky z celého dne. Byl to parádní den, ale dobře se mi nespalo. Házela jsem s sebou v hamace jako ryba v síti. Svoji spolunocležnici jsem určitě budila.

15.1.2024 v 7:26 | Karma: 16,60 | Přečteno: 400x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – jak se vaří dobrá nálada

Bylo studené podzimní ráno, slunce neochotně poslalo první paprsky na zem. Po nočním společníkovi nezbyly v trávě stopy, překryla je rosa.

8.1.2024 v 7:41 | Karma: 15,45 | Přečteno: 421x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – a prdí taky jeleni?

Hulákání jelenů k ránu ustalo, přesto jsem vstávala ještě za tmy. Podzimní dny se krátily, nebyl čas dlouho spát. Polský chlapík si přispat mohl, já ale měla před sebou delší cestu.

1.1.2024 v 7:44 | Karma: 19,99 | Přečteno: 409x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nenávist vůči Ukrajincům, segregace Romů. Amnesty International kritizuje Česko

24. dubna 2024  2:28

Ukrajinští uprchlíci se loni v Česku potýkali s nenávistnými projevy a diskriminací, pokračovala...

Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“

24. dubna 2024

Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...

Ignorovat, nebo demaskovat? Německá média řeší, jak informovat o AfD

24. dubna 2024

Premium Je to teď horké téma. Německá mainstreamová média stojí před volbou, nakolik a jakým způsobem...

Šibal z Prahy podmázl průvodčího, s Lorenovou v negližé předběhl konkurenci

24. dubna 2024

Seriál Byla teprve na začátku kariéry, ale fotografové na ni už stáli fronty. Snímek mladičké Sophie...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 113
  • Celková karma 18,27
  • Průměrná čtenost 361x
Jsem dáma v nejlepším věku. Mám slušné vzdělání a zajištěné postavení. Zblázním se jen párkrát do roka. Třeba tak, že vyrazím na toulky - nejenom Šumavou.

Seznam rubrik