Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dáma na rozcestí – a Polednice u jezera

Mám já to zapotřebí?!  V mém věku? Měla jsem za sebou takových osm hodin chůze. Vstávala jsem ještě za tmy. Pak cesta v letním žáru přes hory a doly. Žádné velehory to nebyly, ale úplně mi stačily. 

Jistěže to  mám zapotřebí!  Dokonce mě to baví.   Nic moc to nestojí a zažiji věci, které bych jinak nezažila.  Některé  zážitky bych možná i vynechala. Například cestu po silnici, kde se rozpálený asfalt lepí na boty.

V nejvyšším  vedru jsem dorazila k Lipnu. Kyselovská zátoka moc na koupání není.  Čas jsem měla  dobrý,  vody na pití ubylo, rozhodla jsem se podívat,  jestli náhodou u přívozu  není občerstvení. Podle mapy by mohlo být.

 Mohlo, ale nebylo. Jen dav cyklistů čekajících na přívoz. Ale nebyla to velká zacházka. Opláchla jsem se a chvilku postála na břehu.   Větřík  si pohrával se šálem přehozeným přes ramena.  Polednice u  jezera …..

Malé jihočeské moře - Lipno

Po chvíli jsem se obrátila a  šla volným krokem zpět k rozcestí.

Zastavil  mne  sympatický  starší cyklista na perfektním silničním kole. Jestli prý nevím, kde je Boží Lhota.  Že prý objíždí Lipno a na lístek si to napsal.   Jenže nemá brýle a tak na to nevidí. Ale má mapu.  Vytáhl mapičku o velikosti ručky batolátka. Lipno tam vypadalo jako malý rybníček. S brýlemi nebo bez, ono by to bylo asi jedno… Vytáhla jsem mapu přiměřeného měřítka a nabídla místo Boží Lhoty  Bližší Lhotu. To ho  uspokojilo, spirituální zážitky nehledal, chtěl jen objet Lipno. Věřím, že to zvládl a možná při tom objevil i místa, kam původně ani jet nechtěl. Mám pro to pochopení.  Stává se mi to s mapou i bez ní.

Asfaltová silnice  byla rozpálená,  přidala jsem do kroku a směřovala  do zalesněných kopců.  Věděla jsem, kde nabrat vodu a kudy dál jít. Na každé odbočce jsem pečlivě kontrolovala směr.   Bylo to ale celkem jasné, žádný problém. Až na tu poslední křižovatku. Tu jsem profrčela rovně, místo abych odbočila. Typické…

Zjistila jsem to v půlce kopce, vracet jsem se nechtěla, bohužel jsem věděla velmi dobře, kam jsem odbočila.  Na cestu ke Svatému Tomáši. Tam nahoře bude ale voda i restaurace.  Blížil se večer. Pokud jsem chtěla stihnout restauraci otevřenou, musela jsem  zrychlit.   Kopec jsem vyběhla, restauraci stihla, turisté už byli pryč.  Doplnila jsem tekutiny  a nastudovala mapu.

Bylo to ale jasné.   Za odměnu si projdu  horskou loukou, pak přes bývalou obec  Linda.  Stejně jsem se tam vždycky chtěla podívat.

Pak  po asfaltové cestě  do Pasečné.  Odtud dolů k hranicím přes bývalé Kaplické Chalupy a zase do kopce přes zaniklé obce Lhota, Dobřín, Kapličky a dál do míst, kde jsem stejně chtěla přespat.  Jen původně o den později. Vidět bylo dlouho, věděla jsem, že bych to měla stihnout.  Vycházelo mi to tak na 50-60 kilometrů za celý den.   Žádná hrůza. Už bude chladněji, půjde se dobře. Pokud by mě zastihla tma dříve, nic by se nestalo. Vodu mám, počasí je krásné, hamaku si pověsím, kde to půjde.

Takhle už to v životě bývá.  Člověk si udělá nějaké plány, pak ho cesta zavede jinam.  Je na něm, jak si s tím poradí.   Někdy je ta nová cesta těžší, ale o to zajímavější.  Ach jo.  No, tak jdeme…

 

Autor: Blanka Veltrubská | pondělí 18.10.2021 8:00 | karma článku: 14,73 | přečteno: 260x
  • Další články autora

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka – Centralizační a internační klášter Králíky

Věznění bez soudů, nucená práce v kraji hlubokých lesů. Jako by každý režim v temných dobách naší historie zametal do nejzazších koutů republiky to, co se mu nehodilo. I takový může být pohled na Jesenicko-Králický výběžek.

31.3.2024 v 8:00 | Karma: 18,05 | Přečteno: 444x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka – temná doba v temném kraji

Mučení, upálení, stětí, věznění bez soudů v kraji hlubokých lesů a čisté vody. Jako by každý režim v temných dobách naší historie zametal pod koberec lesů to, co se mu nehodilo. I takový může být pohled na Jesenicko.

21.1.2024 v 8:00 | Karma: 14,83 | Přečteno: 370x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – kdy jindy, když ne teď?!

Před usnutím se mi honily hlavou útržky z celého dne. Byl to parádní den, ale dobře se mi nespalo. Házela jsem s sebou v hamace jako ryba v síti. Svoji spolunocležnici jsem určitě budila.

15.1.2024 v 7:26 | Karma: 16,60 | Přečteno: 399x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – jak se vaří dobrá nálada

Bylo studené podzimní ráno, slunce neochotně poslalo první paprsky na zem. Po nočním společníkovi nezbyly v trávě stopy, překryla je rosa.

8.1.2024 v 7:41 | Karma: 15,45 | Přečteno: 414x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – a prdí taky jeleni?

Hulákání jelenů k ránu ustalo, přesto jsem vstávala ještě za tmy. Podzimní dny se krátily, nebyl čas dlouho spát. Polský chlapík si přispat mohl, já ale měla před sebou delší cestu.

1.1.2024 v 7:44 | Karma: 19,98 | Přečteno: 408x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – do Bílé Vody

Slunce si hledalo cestu do údolí dlouho. Na plachtě tarpu byla rosa, od potoka se zvedal studený a vlhký vzduch. Z vyhřátého spacáku se mi nechtělo.

25.12.2023 v 8:00 | Karma: 16,96 | Přečteno: 343x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – Hledání ráje

Kolem mne tma a vítr, už se mi vstávalo i lépe. Na východě se ale objevil úzký proužek slunce, který sliboval krásný podzimní den. Zabaleno jsem měla za chvilku, ke snídani rychlá ovesná kaše a voda.

18.12.2023 v 7:35 | Karma: 16,01 | Přečteno: 337x | Diskuse| Osobní

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – Udělat si to zajímavé

Na podzimní cestu do hor jsem se nijak zvlášť nepřipravovala. Mým největším sportovním výkonem v létě bylo sníst čtyři zákusky na dovolené. Do dalších sportovních výkonů jsem se nepouštěla, žádný složitý itinerář jsem nevyráběla.

11.12.2023 v 8:07 | Karma: 14,76 | Přečteno: 342x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – Jak jsem si došlo pro…

Předpověď počasí slibovala tropický den, v pozdějších hodinách oblačnost, bouřky, přívalové deště a krupobití. Měla jsem se na co těšit.

4.12.2023 v 7:24 | Karma: 15,09 | Přečteno: 366x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – Spím já ráda v přírodě?!

Stejně jako v předchozích dnech, i dnes jsem vstávala okolo páté. Měl být tropický den s teplotami přes 35 stupňů celsia. Rychle jsem posnídala, doplnila vodu a vyšla do krásného rána.

27.11.2023 v 7:36 | Karma: 16,03 | Přečteno: 350x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – Kde je vůle, tam je cesta

Pečlivě vypracovaný itinerář jsem si mohla strčit za klobouk. Do Opavy jsem jít nechtěla, ale musela. Pohřbila jsem tam staré boty, pořídila nové a přespala v penzionu. Ztratila jsem tím spoustu času i kilometrů.

20.11.2023 v 7:44 | Karma: 13,10 | Přečteno: 331x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – Kde je svět v pořádku

Vstávala jsem s prvním světlem. Snídani jsem ošidila, virus z předchozích dnů se nechtěl vzdát bez boje. Už to ale nebylo nic vážného, bylo jasné, že prohrál. Vyšla jsem z penzionu do krásného, nedělního, letního rána.

13.11.2023 v 7:35 | Karma: 15,39 | Přečteno: 386x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí- Prajzové

Jak nám to s virem půjde dál, se uvidí. Ráno se vidělo. Žádný zázrak to nebyl. Virus se nechtěl vzdát bez boje, žaludek opět jako na vodě a svět se se mnou točil. Bylo mi ale o dost lépe, než předchozí den.

6.11.2023 v 7:23 | Karma: 14,39 | Přečteno: 401x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka - Černé zlato

Na Ostravsku mám několik známých. Když se jich zeptám, jak se jim tam žije, odpoví, že dobře. Pokud bych se zeptala bývalých horníků, možná by řekli něco úplně jiného a jinak. Ano, je to region razovity.

30.10.2023 v 7:32 | Karma: 15,66 | Přečteno: 396x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – Krajina nemilovaná

Nevypadalo to vůbec dobře. Ještě, než jsem otevřela oči, už jsem věděla, že je to průšvih. Svět se se mnou točil, žaludek jako na vodě. Tuhle virózu znám, potká mě tak jednou do roka. Zvracení, hrabu se z toho v průměru tři dny.

23.10.2023 v 7:57 | Karma: 13,55 | Přečteno: 391x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – Kdy začíná cesta?

Kdy začíná cesta? Je to prvním krokem z domova? Nebo začala už dávno před tím? Začíná plánováním, přípravou nebo první myšlenkou?

16.10.2023 v 7:36 | Karma: 14,17 | Přečteno: 429x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – Nevyžádané rady

Začala jsem se těšit na další kus cesty po hranicích. Byla jsem zvědavá, jak se chodí Slezskem i jak to chodí ve Slezsku. Osud jsem tím asi náramně pobavila.

9.10.2023 v 7:31 | Karma: 17,21 | Přečteno: 480x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – Osudy

Tři týdny trvalo, než zmizely štípance od štěnic a tři měsíce, než se koleno umoudřilo. Přišel Advent a my s manželem vyjeli do krajiny pouští a polopouští. Znovu jsem si uvědomila, jak moc patřím do hor, kopců a do lesů.

2.10.2023 v 7:25 | Karma: 11,93 | Přečteno: 477x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

O umění bloudit

Ženy údajně nemají orientační smysl. Alespoň to tvrdí mnozí pánové. Pánové prominou, ale že ženy nemají orientační smysl je nesmysl. Dokonce vědecky dokázaný.

20.3.2023 v 7:36 | Karma: 16,05 | Přečteno: 482x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí - a noc plná vášní

Byla to noc plná vášní. Neměl to ale na svědomí mladý pár, který se mnou sdílel pokoj. Ti spali jako zabití. Celou noc mě budily hlasy vichřice a štípání nějakého zatoulaného komára.

13.3.2023 v 7:50 | Karma: 15,80 | Přečteno: 480x | Diskuse| Ona
  • Počet článků 113
  • Celková karma 16,44
  • Průměrná čtenost 361x
Jsem dáma v nejlepším věku. Mám slušné vzdělání a zajištěné postavení. Zblázním se jen párkrát do roka. Třeba tak, že vyrazím na toulky - nejenom Šumavou.

Seznam rubrik