Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dáma na rozcestí – a na jih a na sever

Opustila jsem hluboké lesy a směřovala do vnitrozemí. První budovou, kterou jsem po dlouhé době uviděla, byla vojenská rota v Martínkově. Neuvěřitelně ošklivá, připomínající kravín. 

Příliš nová na zbourání. Příliš daleko na to, aby se dala využít. Před lety tu provozovali  muzeum totalitního režimu. Ale chyběli návštěvníci.

Silnice  do obce s malebným názvem  Studánky  vede lesem, do mírného kopce.  Na vršku  se krajina otevře a nabídne romantický pohled na louky, střechy domků a špičku kostelní věže.  Z blízka pak  pohled na noční podniky a vietnamské obchody.

Bylo poledne. Vedro.  Koupila jsem si pití a pokračovala na jih.  Už mi zbývalo jen asi pět kilometrů do nejjižnějšího bodu  České republiky. Ve Studánkách jsem se opravdu zdržovat nechtěla.   Měla jsem v plánu udělat si přestávku  o pár kilometrů dál - u  rybníčku.  Těšila jsem se, že se opláchnu, posadím do stínu a nechám odpočívat kotník, který už začínal protestovat.

Jak to v životě bývá, představa je jedna věc a realita jiná. Rybníček vypuštěný, blátivý,  útočili tam ovádi a pralo sluníčko. Přestávka tedy žádná, šla jsem dál. Na jih.

Cesta k nejjižnějšímu bodu vede mezi  loukami  a  vypadá  krásně. Z dálky.  Jenže zkuste si jít po tom hrubém štěrku, kterým je vysypaná. Bylo vedro,  nasadila jsem svůj model  „Polednice“. Na hlavě  klobouk,  přes ramena a batoh  přehozený barevný šál.  V ruce turistické hole, odlehčovala jsem kotník. Občas mě míjeli cyklisté. Všichni do jednoho uctivě zdravili.  Česky i německy.

V nejjižnějším bodě  jsem se moc nezdržela. Věděla jsem, že  potřebuji  stihnout dopravu domů z Vyššího Brodu.

Takže zase stejnou cestou zpět.  Na sever. Domů. Do.... To mi bylo ale vedro! 

Vlekla jsem se v horku na křižovatku v Radvanově. Pak na Mlýnec  a okolo Studáneckého rybníka  kolmo vzhůru do kopce, podél lesa. Tady žádné davy nechodí. Pěšinka  byla zarostlá, ale krásná.   Jen já už sotva pletla nohama.

Do Vyššího Brodu jsem se dovlekla s vrzajícím kotníkem, těžce se opírajíce o hůlky. Zahlédla jsem svůj odraz ve výloze. Musela jsem se smát.  Každý normální člověk, když už by se rozhodl chránit se před sluncem šálem, přehodil by si jej přes ramena. Až pak by si nasadil batoh. Já ovšem měla šál přehozený přes sebe i přes batoh. Z výkladu na mne koukala Polednice s hrbem. Kulhající. Potkat mě v temném lese, tak položíte peněženku a  utíkáte.

Polednice s hrbem

 A víte co? Bylo mi to  jedno.  Na náměstí jsem se  sesunula  na židli v restauraci.  Zabalila přestrojení za Polednici do batohu. V klidu jsem se najedla. Autobus  nejel, dokulhala jsem na nádraží  a  jela k domovu. 

Bylo to hezké a bylo toho dost. Ušla jsem téměř devadesát kilometrů ve dvou dnech.   Byla jsem zase o zkušenosti  bohatší.  Ale líbilo se mi to náramně. Hned bych vyrazila zase.  Až bude kotník souhlasit.

Vykousnutý kousek

 

Autor: Blanka Veltrubská | pondělí 8.11.2021 8:00 | karma článku: 13,85 | přečteno: 235x
  • Další články autora

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka – Centralizační a internační klášter Králíky

Věznění bez soudů, nucená práce v kraji hlubokých lesů. Jako by každý režim v temných dobách naší historie zametal do nejzazších koutů republiky to, co se mu nehodilo. I takový může být pohled na Jesenicko-Králický výběžek.

31.3.2024 v 8:00 | Karma: 18,27 | Přečteno: 454x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka – temná doba v temném kraji

Mučení, upálení, stětí, věznění bez soudů v kraji hlubokých lesů a čisté vody. Jako by každý režim v temných dobách naší historie zametal pod koberec lesů to, co se mu nehodilo. I takový může být pohled na Jesenicko.

21.1.2024 v 8:00 | Karma: 15,11 | Přečteno: 374x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – kdy jindy, když ne teď?!

Před usnutím se mi honily hlavou útržky z celého dne. Byl to parádní den, ale dobře se mi nespalo. Házela jsem s sebou v hamace jako ryba v síti. Svoji spolunocležnici jsem určitě budila.

15.1.2024 v 7:26 | Karma: 16,60 | Přečteno: 403x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – jak se vaří dobrá nálada

Bylo studené podzimní ráno, slunce neochotně poslalo první paprsky na zem. Po nočním společníkovi nezbyly v trávě stopy, překryla je rosa.

8.1.2024 v 7:41 | Karma: 15,45 | Přečteno: 424x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – a prdí taky jeleni?

Hulákání jelenů k ránu ustalo, přesto jsem vstávala ještě za tmy. Podzimní dny se krátily, nebyl čas dlouho spát. Polský chlapík si přispat mohl, já ale měla před sebou delší cestu.

1.1.2024 v 7:44 | Karma: 19,99 | Přečteno: 410x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Záchranka na maratonu ošetřila 52 běžců po kolapsu, do nemocnice museli čtyři

5. května 2024  13:30,  aktualizováno  17:53

Záchranáři na Pražském mezinárodním maratonu ošetřili 52 běžců, vesměs po kolapsu. Informovali o...

V německém Magdeburgu strhl vichr skákací hrad i s dětmi do Labe

5. května 2024  17:45

V německém Magdeburgu v neděli poryv větru strhl do Labe skákací hrad, na kterém se bavilo několik...

Ruští úředníci utíkají z Ukrajiny, nedočkali se slíbené raketové kariéry

5. května 2024  17:34

Ruští úředníci, kteří v počátcích invaze odešli na výzvu Kremlu pracovat na okupovaná území na...

Absurdita blahobytu. Miliardy porcí jídla končí v koši, nejvíc plýtváme doma

5. května 2024

Premium Přestože existují potravinové banky, kam míří neprodané jídlo ze supermarketů a řada hotelů,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 113
  • Celková karma 18,27
  • Průměrná čtenost 361x
Jsem dáma v nejlepším věku. Mám slušné vzdělání a zajištěné postavení. Zblázním se jen párkrát do roka. Třeba tak, že vyrazím na toulky - nejenom Šumavou.

Seznam rubrik