Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dáma na rozcestí – a nikdy jsem netvrdila, že jsem statečná….

Ve svém zralém věku se stále učím.  Často je to právě cesta, která mě učí.  Pokoře, trpělivosti nebo umění prohrávat.   Někdy to prostě nejde  tak, jak by člověk chtěl a  nemá smysl se s tím prát.  Ono to třeba půjde  jindy a jinak.

Zašly jsme si  s kamarádkou cestou Rakouskem navíc jen pár kilometrů.  S puchýři na nohou to pro ni  bylo  pořádně dlouhé.  Já si to ale po pravdě užila. Bavilo mě srovnání české a rakouské krajiny. Na rakouské straně   byla krajina učesaná jako zahrádka. Do posledního metru využitá. Lesy malé,  čisté,  krajina rozdrobená políčky a pastvinami. Každá mez pečlivě vysekaná. Vesničky  s vyšperkovanými  statky a kapličkami.

Na naší straně  lesy hluboké,  louky s vysokou trávou. Domů málo, pokud vůbec nějaké byly. Kapličky téměř zmizely, boží muka byla jen vzácně opravená.  Krajina mnohem  opuštěnější.  Krajina  ale druhově mnohem  pestřejší.  

U Grässelmühle  jsme zaujaly  rakouského cyklistu.  Absolvovaly jsme drobnou společenskou konverzaci  na téma „kudy, kam a proč“ a stoupaly do kopce směrem k hranici.  Kamarádka už toho měla dost.  Z batohu vylovila náhradní barefootové boty a přezula se.  Asfaltová cesta se změnila na polní, kamarádce se šlo lépe. Když se nám otevřel  výhled na naši  krajinu za hranicemi,  možná i slzu uronila.  Nevím, šla za mnou. Každopádně se jí  šlo hned veseleji.   Neumře v cizině.

Šlo se jí  veseleji  jen do chvíle, než jsme na české straně  dorazily k cestě vysypané  hrubými kameny.  Na to barefootové boty nejsou dělané.  Nohy měla  už tak plné puchýřů.  Měla toho dost.  Končí.  Ne tady a hned, ale v Horním Dvořišti. Už nastudovala, kdy jí jede vlak.  Nepotěšilo mě to, ale chápala jsem ji. Ušly jsme  28 kilometrů. Nemělo smysl si dál ničit nohy a zkazit další dny. 

Obloha ztěžkla šedými mraky, bylo dusno.  Šla jsem před kamarádkou. Uslyšela jsem  tlumené  vykřiknutí.  Otočila jsem se a vidím kamarádku, jak sleduje něco u svých nohou: „ Málem jsem šlápla na zmiji!“  Vrátila jsem se k ní.  U jejích nohou opravdu ležela ukázková zmije obecná.  Jako z učebnice. Ale malá, asi letošní. Chudinka,  chtěla se  jen vyhřát na asfaltu  ještě než začne pršet a my ji rušily. Kamarádka má pro přírodu pochopení, ale tohle brala jako jasné znamení, že z té přírody má vypadnout.

Zrychlila krok směr Horní Dvořiště – nádraží.  Za našimi zády se k nám od Rakouska pomalu přibližovala černá stěna.  Nad kopci, kterými jsme dnes prošly, už pršelo.

Kde bude dnes spát kamarádka,  to už bylo jasné.  Kde budu spát já, to  jsem netušila. Louka na náměstí Horního Dvořiště by byla ideální. Hezky posekaná,  rovná…  Nocovat  na náměstí se mi ale nezdálo jako nejlepší nápad.   Okolí města není  právě  bohaté na turistické přístřešky, vlídné remízky, kempy nebo penziony. 

Došly jsme na nádraží.  Vlak už tam stál. Zahřmělo.  Dalo se do deště.  Kamarádka nastoupila do vlaku. Já za ní. Pro dnešek to taky balím. Vlak se dal do pohybu.

Nikdy jsem netvrdila, že jsem statečná…

Vlak uháněl od hranic do vnitrozemí.  Za okny lilo jako z konve. Zavolala jsem rodině, že dorazím neplánovaně domů.  Domluvily jsme se s kamarádkou, že já budu další dny pokračovat. Ona si vyléčí nohy, sežene jiné boty a pak se připojí ke mně.

Doma se shodou okolností  po dlouhé době sešla celá rodina a bylo to milé. Dospělé dítě zahlédneme  asi  tak často, jako ledňáčka. Vzácně a v letu.

Celou noc pršelo. Byla jsem ráda, že tam venku nemusím spát.  V hlavě jsem si musela přerovnat plány.

Z plánu „Veselé cestování  zalité sluncem  s kamarádkou „ jsem  si  to přerovnala na:                    „ Cestování v dešti a sama“. Do batohu jsem přihodila hamaku a bylo rozhodnuto.  Další den se vracím ke hranicím.  Sama. 

Autor: Blanka Veltrubská | pondělí 22.11.2021 7:30 | karma článku: 15,43 | přečteno: 321x
  • Další články autora

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka – Centralizační a internační klášter Králíky

Věznění bez soudů, nucená práce v kraji hlubokých lesů. Jako by každý režim v temných dobách naší historie zametal do nejzazších koutů republiky to, co se mu nehodilo. I takový může být pohled na Jesenicko-Králický výběžek.

31.3.2024 v 8:00 | Karma: 18,27 | Přečteno: 450x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka – temná doba v temném kraji

Mučení, upálení, stětí, věznění bez soudů v kraji hlubokých lesů a čisté vody. Jako by každý režim v temných dobách naší historie zametal pod koberec lesů to, co se mu nehodilo. I takový může být pohled na Jesenicko.

21.1.2024 v 8:00 | Karma: 15,11 | Přečteno: 373x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – kdy jindy, když ne teď?!

Před usnutím se mi honily hlavou útržky z celého dne. Byl to parádní den, ale dobře se mi nespalo. Házela jsem s sebou v hamace jako ryba v síti. Svoji spolunocležnici jsem určitě budila.

15.1.2024 v 7:26 | Karma: 16,60 | Přečteno: 402x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – jak se vaří dobrá nálada

Bylo studené podzimní ráno, slunce neochotně poslalo první paprsky na zem. Po nočním společníkovi nezbyly v trávě stopy, překryla je rosa.

8.1.2024 v 7:41 | Karma: 15,45 | Přečteno: 421x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – a prdí taky jeleni?

Hulákání jelenů k ránu ustalo, přesto jsem vstávala ještě za tmy. Podzimní dny se krátily, nebyl čas dlouho spát. Polský chlapík si přispat mohl, já ale měla před sebou delší cestu.

1.1.2024 v 7:44 | Karma: 19,99 | Přečteno: 409x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla Rakušanovi matka oběti

25. dubna 2024  16:02

Aktualizujeme Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Soud zrušil odsouzení Weinsteina za sexuální delikty, nařídil nový proces

25. dubna 2024  15:46,  aktualizováno  15:52

Aktualizujeme Newyorský odvolací soud ve čtvrtek zrušil odsouzení někdejšího hollywoodského producenta Harveyho...

Pořadatelka nahé párty dostala v Rusku pokutu, provinila se kritikou války

25. dubna 2024  15:14

Moskevský soud ve čtvrtek uložil pokutu 50 tisíc rublů (asi 12 750 korun) televizní moderátorce a...

S vládou nemá smysl pokračovat v jednáních, a to ani za účasti prezidenta, řeklo ANO

25. dubna 2024  10:15,  aktualizováno 

V atriu Poslanecké sněmovny proběhla tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluvili...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 113
  • Celková karma 18,27
  • Průměrná čtenost 361x
Jsem dáma v nejlepším věku. Mám slušné vzdělání a zajištěné postavení. Zblázním se jen párkrát do roka. Třeba tak, že vyrazím na toulky - nejenom Šumavou.

Seznam rubrik