Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dáma na rozcestí – a cestou čtyř kamenů: Kámen čtvrtý

Mířila jsem přes hranice do Rakouska na čtvrtý kámen – Mandelstein (874 mnm). Nachází se téměř na hranicích a bývá z něj krásný výhled do Čech. Pod vrcholem je památník obyvatel vysídlených z Čech. 

Právě z vrcholu  Mandelsteinu  se mnozí z nich koukali do míst, kde stávaly jejich domy.

Ve stoupání  ke hranicím kolem mne profrčela parta českých cyklistů na elektrokolech.  A v opačném směru  rakouští cyklisté. Provoz jak na cyklodálnici. Uháněla  jsem do kopce. Zdálo se mi, jako by moje funění mělo ozvěnu.  Nebyla to ozvěna.  V závěsu za mnou jel cyklista na klasickém kole. Když  mě přeci jen dojel,  volal: „ Nejeli tudy nějací cyklisté?!“   Jak z pohádky O perníkové chaloupce: „Osobo, nešly tudy nějaké děti?!“  Odpověděla jsem : „I jeli (v duchu dodala: panáčku). A měli elektrokola. Vám ho nedali?“ Pán mezi  funěním odpověděl: „Ne, já jedu za vlastní!“  Tak to nebylo fér. Politovala jsem ho. Ale na druhou stranu on dobije své baterky  v nejbližší hospodě,  zatím co oni se musí bát, jestli jim vydrží  na celý den.  Na vrcholu na něj počkali a já se od pelotonu odpojila – na pěšinu  podél hranic a dál na Mandelstein.

Mandelstein - výhled do Čech

Nebe bylo zatažené, nepršelo, šlo se krásně až na vrcholek.  Nikoho jsem nepotkala.  Právě když jsem se chystala vejít na kovovou vyhlídkovou plošinu, zahřmělo.  Nechtěla jsem se stát bleskosvodem a zbaběle jsem prchla.  Výhled do Čech jsem si odpustila.  Seběhla jsem níže, protáhla se kamennou bránou a uháněla podél hranic do údolí.   Hřmění se vzdalovalo, už jsem nemusela pospíchat. Čekal mě závěrečný úsek  do Veveří. V klidu jsem mohla jít a přemýšlet si o krajině a  jejích lidech.

Vzpomněla jsem si na vyprávění  známého o jeho babičce z Veveří u Nových Hradů. V předválečné době  zde téměř všichni mluvili německy.  Do roku 1918 nerozlišovali českou a rakouskou  stranu hranic.  Bylo to pro ně jedno území.  Na bohoslužby chodívala babička  podle počasí – na rakouskou  nebo  na českou stranu - do Nových Hradů.  Je dost možné, že tam v kostele potkávala i jednoho mládence, který pocházel z nedalekého Údolí u Nových Hradů. Byl o mnoho let mladší. S počátkem války se babička odstěhovala s rodinou z Veveří do Českých Budějovic.  Mládenec, který se jmenoval  Franz Wagner,  musel v pouhých 17ti letech narukovat do války.  Jako jeden z mála jeho generace ji  i přežil.   Ti dva se pravděpodobně už nikdy nepotkali.  Paní se domů na Veveří po válce už neměla kam vrátit.  Podobně i mladý muž. Jeho domov  v Údolí u Nových Hradů  skončil v roce 1948. Zemřela mu maminka  a  on se zbytkem rodiny odešel do Rakouska. Do rodného kraje se vrátil až téměř po padesáti letech – jako Páter Bonfilius Maria.  Z jeho  přátel a známých z mládí  tady téměř nikdo nezůstal. Zasloužil se o obnovu kláštera servitů i svěřených kostelů a kaplí.  S jeho úmrtím pak skončilo i stovky let trvající působení servitů na Nových Hradech.

Mezi lidmi na obou stranách hranice zanechal  silnou vzpomínku. Na jeho památku  vznikla  Stezka  Pátera Bonfilia.  Vede  okolím  Nových Hradů přes zaniklé Vyhlídky, Veveří, Mýtiny až do Jedlice  a pod vyhlídkou Mandelstein.  Je to ta cesta, po které jsem právě šla.

Kaple na Mýtinách

Bylo časné odpoledne, když  jsem dorazila do kempu na Veveří.  Šlo to nějak rychleji, než jsem předpokládala.

 Kdysi už  jsem tady  přespala v chatce.  Není to žádný luxus, ale zase tady  nehrozí ani diskotéka a davy lidí. Do města se mi ještě nechtělo. Trochu jsem doufala, že bych si mohla usušit provlhlý spacák, oblečení i mokré boty. Střecha nad hlavou by se mi hodila.   Chatička byla volná, to mi udělalo radost. Bylo vidět, že pan správce v sezoně neví kam dřív skočit.  Provozuje současně i zemědělskou farmu.  Recepce  kempu je v jediné budově, která na Veveří zbyla z původní obce – v bývalé škole.  Okolo  pěkná louka, lesík  a rybníček,  občerstvení  i posezení u  ohně.

 Vyšlo slunce, provlhlé věci se sušily.  Měla jsem čas ještě si vyjít -  na Mýtiny. Bývalá obec leží na  Stezce Pátera Bonfilia. Kopce se tam rozestupují a nabízí  výhled na klášter v Dobré Vodě. Opravená silnice s mladým stromořadím.    Opravovaná kaple a kaplička.   Dětská houpačka na staré lípě u kapličky.  Společenství  lidí, kterým stojí za to starat se o drobné památky v krajině i pro další generace.  Tohle místo stálo za návštěvu.

Opravovaná kaplička na Mýtinách

S kamarádkou jsme byly domluvené  na setkání druhý den v Nových Hradech. Těšila jsem se na  posezení v mé oblíbené  cukrárně u hradu. Večer jsme telefonicky doladily detaily a já se začala těšit  opět na společné cestování, které mělo začít stylově – u kávy.  Čeká mě zase veselé putování s kamarádkou zalité sluncem. Nebo snad ne?!

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Blanka Veltrubská | pondělí 27.12.2021 8:00 | karma článku: 13,96 | přečteno: 275x
  • Další články autora

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka – Centralizační a internační klášter Králíky

Věznění bez soudů, nucená práce v kraji hlubokých lesů. Jako by každý režim v temných dobách naší historie zametal do nejzazších koutů republiky to, co se mu nehodilo. I takový může být pohled na Jesenicko-Králický výběžek.

31.3.2024 v 8:00 | Karma: 18,27 | Přečteno: 454x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka – temná doba v temném kraji

Mučení, upálení, stětí, věznění bez soudů v kraji hlubokých lesů a čisté vody. Jako by každý režim v temných dobách naší historie zametal pod koberec lesů to, co se mu nehodilo. I takový může být pohled na Jesenicko.

21.1.2024 v 8:00 | Karma: 15,11 | Přečteno: 376x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – kdy jindy, když ne teď?!

Před usnutím se mi honily hlavou útržky z celého dne. Byl to parádní den, ale dobře se mi nespalo. Házela jsem s sebou v hamace jako ryba v síti. Svoji spolunocležnici jsem určitě budila.

15.1.2024 v 7:26 | Karma: 16,60 | Přečteno: 403x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – jak se vaří dobrá nálada

Bylo studené podzimní ráno, slunce neochotně poslalo první paprsky na zem. Po nočním společníkovi nezbyly v trávě stopy, překryla je rosa.

8.1.2024 v 7:41 | Karma: 15,45 | Přečteno: 424x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – a prdí taky jeleni?

Hulákání jelenů k ránu ustalo, přesto jsem vstávala ještě za tmy. Podzimní dny se krátily, nebyl čas dlouho spát. Polský chlapík si přispat mohl, já ale měla před sebou delší cestu.

1.1.2024 v 7:44 | Karma: 19,99 | Přečteno: 410x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Britská učitelka spala s žáky, s jedním otěhotněla. U soudu přiznala „chyby“

14. května 2024  20:57

O chybách a zničeném snu nyní u soudu v Manchesteru vypráví britská učitelka, kterou policie viní...

Volal na Fica, ať jde blíž, pak začal střílet, líčí svědci atentátu

16. května 2024  7:06

Lidé, kteří stáli v bezprostřední blízkosti atentátu na slovenského premiéra Roberta Fica,...

Hrajeme o lístky na finále MS v hokeji. S iDNES Premium na 3 měsíce za 49 korun

3. května 2024,  aktualizováno  16.5 7:06

Mistrovství světa v hokeji je v plném proudu a při této příležitosti přichází iDNES Premium s...

S Ruskem podpoříme světovou spravedlnost, prohlásil Si po setkání s Putinem

16. května 2024  6:57

Čína je připravena posílit vztahy s Ruskem. Podle agentury AFP to řekl prezident Si Ťin-pching na...

Prezident Pavel jmenuje Ženíška ministrem. Je to osmá změna ve vládě

16. května 2024  6:05

Prezident Petr Pavel před polednem jmenuje Marka Ženíška z TOP 09 novým ministrem pro vědu, výzkum...

  • Počet článků 113
  • Celková karma 18,27
  • Průměrná čtenost 361x
Jsem dáma v nejlepším věku. Mám slušné vzdělání a zajištěné postavení. Zblázním se jen párkrát do roka. Třeba tak, že vyrazím na toulky - nejenom Šumavou.

Seznam rubrik