Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dáma na rozcestí – a příběh z pohraničí

V nejlepší se má prý přestat a dobrého má být pomálu. Tak to se nám podařilo. Cestování po hranicích republiky jsme s kamarádkou skončily předčasně v Maříži. Řekla bych, že to bylo právě v nejlepším. 

 Bylo krásné počasí  a krásná byla i krajina České Kanady.

Pro kamarádku toho dobrého  bylo o dost méně.  Pokaždé jí  na cestě dělaly společnost puchýře. Bez ohledu na to, jaké boty si vzala.

Chtěla jsem dojít do Znojma.  Došla bych tak po etapách  od Ž (Železná Ruda) až do Z (Znojmo).  To by mi pro tentokrát stačilo. Končit v Maříži se mi ani trochu nechtělo. Tak jsem vyrazila na konci léta znovu.

 Poslední dva týdny prázdnin pršelo. Počasí připomínalo říjen. Dostala jsem skvělý nápad. Pršet nebude přeci  věčně!  Bylo by dobré dojít ten kousek z Maříže do Znojma. Je tam tolik  míst k vidění!  Nakonec bylo možná dobře, že jsme skončily  předchozí  etapu dříve.  Určitě bychom už byly unavené a další cestu bychom si tak neužily.

Zeptala jsem se kamarádky, jestli nechce se mnou  dojít ten kousek z  Maříže do Znojma. Nechtěla.   Už jí to bylo asi jasné. Definitivně jsem se  musela zbláznit. Venku lilo, v noci  bylo tak pět stupňů.

Jenže já si  pořídila nový tarptent. Lehounký stan, který se zavěsí na turistické hole.  Udrží teplo o trochu lépe než tarp, voda pod něj nezateče.  Hamaku jsem si tentokrát nebalila,  lehčí  spacák vyměnila za teplejší a mohla vyrazit. Děti šly do školy a já  na procházku.

Děti šly do školy a já  na procházku

Předpověď počasí slibovala, že déšť má ustávat. Za okny autobusu lilo.  Vyjela jsem v krátkých kalhotách a teplé bundě. Nešla jsem přehlédnout.  Takhle dámy v mém věku  většinou necestují.

Zaujala jsem starší paní. Dala se se mnou do hovoru. Přišla řeč i na víru.  Patrně se domnívala, že konám nějakou náboženskou pouť.  Asi ji zmátly  turistické hole.  Možná si myslela, že je to pokání.  Vysvětlila jsem jí, že  jsem se šla jen projít.  Z Maříže do Znojma. Vytřeštila oči a přestala se mnou mluvit.  Tuším, že v tom už měla také jasno.  Bláznům se nemá odporovat.

Přestávalo pršet.  Přestoupila jsem na vlak do Slavonic.  Při čekání na nádraží jsem zaujala nejprve bezdomovce a pak jinou starší paní. Ta na rozdíl od bezdomovce  byla  milá. Když slyšela, že půjdu  ze Slavonic do Maříže a pak dál, zasvítila jí očka a řekla:„V  Maříži jsem chodila do školy!“ Měly jsme si  co vyprávět. Tady je její příběh:

V roce 1945 se s rodiči odstěhovala z Rokytnice do obce kousek u Maříže.  Měli přidělený statek po původních obyvatelích, kteří byli odsunuti. Když přijeli se všemi svými věcmi na místo, majitelé tam ještě tam byli. Chystali se  právě k odchodu. S sebou si směli vzít jen to, co unesli. Statek to byl bohatý, chalupa plná dětí, všichni muzikanti. Nástroje si s sebou vzít nemohli.  Byla to těžká chvíle pro všechny. Pro ty, co odcházeli i pro ty, co  přijeli.  Všichni plakali. Otec české rodiny později  na hranice  odnesl hudební nástroje i osobní věci  původních majitelů. 

Noví obyvatelé statku začali hospodařit a dcerka chodit do školy v Maříži.  Škola to byla velká,  protože v každé chalupě bylo tehdy  plno dětí.  Chodily si hrát do zámeckého parku i do zámku, který paní hraběnka musela ve spěchu opustit.  Ještě tam zbylo všechno vybavení.

O několik let později se rodina  musela opět stěhovat. Statek se nacházel v pohraničním pásmu,  přišlo rozhodnutí o jeho demolici.  Přestěhovali se do  nedalekých Slavonic, kde vyrostla i další generace.

Kolik už jsem takových osudů na cestě pohraničím slyšela. Všechny stejné a  každý jiný. 

Zvláštní - paní zavedla také řeč na víru.  Kolik bylo před každým stavením křížků! Každý sedlák  měl jeden. A kolik jich zmizelo. Vyprávěla jsem jí,  jak na svých cestách vidím,  kde se obnovují a kde je to  místním lidem jedno. Že to snad ani není tolik otázka víry, jako spíš sounáležitosti s místem, kde lidí žijí.

Měly jsme si co vyprávět. Můj příběh ji asi také zaujal. Kladla mi samé logické otázky:

  • Proč jdu z Maříže? – Protože tam jsme s kamarádkou skončily předchozí etapu.
  • Proč jdu sama? - Protože kamarádka nešla.
  • Jsem vdaná? – Ano
  • Proč se mnou nejde můj  manžel? –Protože mu to zdraví  nedovolí.
  • Mám děti? – Ano.
  •  A proč nejdou se mnou? – Protože už jsou velké a mají své cestování.
  • Proč nejedu na kole? Bylo by to rychlejší. – Protože už jsme hodně míst s manželem projeli  a tak vím, že bych se s kolem nedostala tam, kde mě to zajímá.

Bylo vidět, že jí to bude ještě dlouho vrtat hlavou.  Ve Slavonicích jsme se rozloučily.

Nakoupila jsem trochu jídla a vyrazila do Maříže. Bylo  poledne a  přede mnou bylo ještě  tak 35 kilometrů.  Mraky se trhaly a padaly po kouskách dolů.

Mraky se trhaly a padaly po kouskách dolů

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Blanka Veltrubská | pondělí 31.1.2022 7:45 | karma článku: 17,77 | přečteno: 321x
  • Další články autora

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka – Centralizační a internační klášter Králíky

Věznění bez soudů, nucená práce v kraji hlubokých lesů. Jako by každý režim v temných dobách naší historie zametal do nejzazších koutů republiky to, co se mu nehodilo. I takový může být pohled na Jesenicko-Králický výběžek.

31.3.2024 v 8:00 | Karma: 18,27 | Přečteno: 454x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka – temná doba v temném kraji

Mučení, upálení, stětí, věznění bez soudů v kraji hlubokých lesů a čisté vody. Jako by každý režim v temných dobách naší historie zametal pod koberec lesů to, co se mu nehodilo. I takový může být pohled na Jesenicko.

21.1.2024 v 8:00 | Karma: 15,11 | Přečteno: 376x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – kdy jindy, když ne teď?!

Před usnutím se mi honily hlavou útržky z celého dne. Byl to parádní den, ale dobře se mi nespalo. Házela jsem s sebou v hamace jako ryba v síti. Svoji spolunocležnici jsem určitě budila.

15.1.2024 v 7:26 | Karma: 16,60 | Přečteno: 403x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – jak se vaří dobrá nálada

Bylo studené podzimní ráno, slunce neochotně poslalo první paprsky na zem. Po nočním společníkovi nezbyly v trávě stopy, překryla je rosa.

8.1.2024 v 7:41 | Karma: 15,45 | Přečteno: 424x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – a prdí taky jeleni?

Hulákání jelenů k ránu ustalo, přesto jsem vstávala ještě za tmy. Podzimní dny se krátily, nebyl čas dlouho spát. Polský chlapík si přispat mohl, já ale měla před sebou delší cestu.

1.1.2024 v 7:44 | Karma: 19,99 | Přečteno: 410x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Britská učitelka spala s žáky, s jedním otěhotněla. U soudu přiznala „chyby“

14. května 2024  20:57

O chybách a zničeném snu nyní u soudu v Manchesteru vypráví britská učitelka, kterou policie viní...

Rána do srdce Slovenska, jsme země v rozkladu, píše tisk o atentátu na Fica

16. května 2024  9:08,  aktualizováno  9:56

Za ránu do srdce slovenské společnosti, která čelí pokročilému rozkladu bezpečnosti a společenskému...

Policistu, který opilý zaklekl 19letou dívku, propustili. Partnerka je mimo službu

16. května 2024  9:22,  aktualizováno  9:49

Policista, který v únoru uniformovaný v opilosti na pražském Smíchově brutálně napadl a zaklekl...

Fico je nadále ve vážném stavu, oznámil Kaliňák. Operace trvala pět hodin

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  9:26

Aktualizujeme Stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl ministr obrany...

Policie hledá muže z Teplicka, odstavil služební auto a zmizel

16. května 2024  9:09

Na Teplicku se rozjela velká pátrací akce po pohřešovaném muži, který v úterý zanechal své služební...

Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA
Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA

Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...

  • Počet článků 113
  • Celková karma 18,27
  • Průměrná čtenost 361x
Jsem dáma v nejlepším věku. Mám slušné vzdělání a zajištěné postavení. Zblázním se jen párkrát do roka. Třeba tak, že vyrazím na toulky - nejenom Šumavou.

Seznam rubrik