Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O výběru povolání a sladkém životě

Jak se stalo, že jste tím, čím jste?   Je vaše povolání  povoláním nebo zaměstnání? Žijete abyste pracovali, nebo pracujete, abyste žili?

Baví mě sledovat, kdo, co a jak dělá.  Jestli ho to baví. Když vám servírka hodí talíř s jídlem jako psovi kost, máte jasno hned.  Ale co třeba lékař, který se vás chystá operovat?  Nechtěl dělat  vlastně něco úplně jiného? Dělá to, co dělá, rád?

Pohrávala jsem si s myšlenkou, že by bylo hezké mít  třeba takový kouzelný klobouk, který by se nasadil dětem na hlavu, podobně jako v příběhu o Harry Potterovi,  a  přiděloval  by  lidem povolání: „ty půjdeš opravovat auta,  z tebe bude zpěvák,  ty jsi rozený podvodník…“. Nakonec mě  ta představa pořádně vyděsila.  Tohle už tady přeci jednou bylo! 

Ten příběh znám roky.  Je to příběh o  holčičce, která měla copy dlouhé až na záda a ve škole samé jedničky.  Začala studovat víceleté gymnázium a chtěla být doktorkou. Jenže měla smůlu na tatínka. Tatínek byl inteligentní a úspěšný. Měl vysoké postavení v Živnobance.   V té době převzal vládu nad zemí lid, který nepřál  inteligentním a vzdělaným. Poslali tatínka do vězení a pak na převýchovu do kamenolomu.  Holčičku se samými jedničkami poslali do učení na zedníka.    Lékařkou se nikdy nestala.

Kdepak, na určování povolání jinými já nevěřím.  Ostatně i já ještě pamatuji dobu, kdy jsem se chtěla hlásit na vysokou školu, kam brali jen každého desátého.  Tenkrát ještě „soudružka“ výchovná poradkyně měla potvrdit moje doporučení ke studiu. Zeptala se mě: „Máš tam nějakou protekci?“   Po pravdě jsem odpověděla, že ne. „Rodiče ve straně nemáš, tak to se tam nedostaneš!“ To mi fakt pomohla… Naštěstí papír podepsala. Nějak jí uniklo, že jsem se už  několik let oboru věnovala a vyhrála i nějaké soutěže.  Také doba byla už trochu jiná.  Na školu mě vzali a soudružku o několik let později naopak z gymnázia vylili.

Věřím  na kompas. Na to, že  každý je k něčemu povolán.  Pokud ten svůj kompas poslechne. Jenže někdy je to hodně těžké rozhodování.  Někdy se  ta střelka nechce  ustálit  hned. Možná znáte nějakého toho  lékaře nebo právníka, kteří  zběhli ze své profese třeba ke kuchařině.  Nebo vyrábí mýdla. Rodičům tím asi radost neudělali.  Ale jsou v tom skvělí, uživí je to a jsou šťastní. Jejich kompas je povolal. Znám příběh  chytrého mládence, který vystudoval medicínu, specializoval se na psychiatrii a když v praxi viděl, jak  těžký batoh si to naložil, změnil profesi. Dal se na publicistiku, film a režii. Tam své klienty možná otráví, ale sebevraždu rozhodně  nespáchají.

V přímém přenosu jsem pozorovala život pána,  který měl svůj kompas nastavený úplně přesně.  Byl chemik a úspěšný výzkumník.  Práce mu byla koníčkem.  Bádal v té  šťastné době, kdy se nemusel honit za granty.  Svojí prací žil. Na prvním místě u něj byla věda, pak  možná tenis, běhání a rodina.  Tuším, že doma moc přítomný nebyl. Pokud byl fyzicky, nebyl duševně.  V hlavě mu běhaly chemické pokusy.  K té práci byl zcela jistě povolán. Myslím, že byl šťastný.   Ale byli i jeho blízcí? 

Občas potkávám nenápadného, hubeného pána v šedivém obleku. Každý den chodí pracovat do banky.  Šedivý úředník. Ráno tam, odpoledne zpátky.  V davu si ho nevšimnete.  Jeden z našich nejlepších spisovatelů současnosti.  Možná není vůbec špatné sedět na dvou židlích současně.  Jedna profese obohatí tu druhou. Pokud se obě dělají dobře.  Když denně vyprodukujete  deset deka úřednických papírů, moc práce za sebou  nevidíte. Pokud napíšete knihu, opravíte hodinky, postavíte dům, je to mnohem hmatatelnější výsledek.  Mnohem uspokojivější. Když se zadaří.

Když se zadaří mít v rovnováze práci, vztahy v rodině, přátele a koníčky.

Někdy je výběr povolání opravdu těžký. Znám  příběh  jiného chytrého  mládence.  Měl samé jedničky, bavila ho biologie, ornitologie především.   Chtěl  ale udělat radost mamince, tak se přihlásil na medicínu.  Se samými jedničkami přijímací zkoušky ani pohovory dělat  nemusel. Možná to byla chyba. Třeba  by při tom přijímací komise zjistila jednu podstatnou věc. Že nemá rád lidi. Že je těžký introvert.  Mládenec to byl chytrý a šikovný, medicínu vystudoval.  Maminka měla radost. Ono přeci jen lépe zní, když řeknete, že z vašeho synáčka je pan doktor, než když se pochlubíte, že  běhá po lesích s jinými pány a ukazují si ptáky. Naštěstí si pan doktor vybral obor, kde  na něj pacienti  nemluví, nebo  ho neslyší. Vybral si ortholarynkologii (ORL). Ve volném čase běhá po lesích,  určuje ptáky a je šťastný.  Práce se mu nestala posláním, jen zaměstnáním.

Jak to máte vy? Pracujete  abyste žili, nebo žijete, abyste pracovali? 

Ráda sleduji vlog (video blog) jedné  Italky. Vysvětlovala tam, jaké mylné představy mají  cizinci o Itálii. O tom, že „La dolce vita“, onen sladký život,  dávno patří minulosti. Pokud kdy vůbec byl. Ale že naopak je pravda, že Italové  opravdu spíše pracují aby žili, než naopak.  Přednost má rodina.

A jak to máte vy? Žijete abyste pracovali, nebo pracujete, abyste žili? Našli jste rovnováhu?

Přeji vám, ať vás  baví  co děláte, jste v tom šťastní a  váš  život je v rovnováze.

Autor: Blanka Veltrubská | pondělí 23.5.2022 8:00 | karma článku: 14,65 | přečteno: 398x
  • Další články autora

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka – Centralizační a internační klášter Králíky

Věznění bez soudů, nucená práce v kraji hlubokých lesů. Jako by každý režim v temných dobách naší historie zametal do nejzazších koutů republiky to, co se mu nehodilo. I takový může být pohled na Jesenicko-Králický výběžek.

31.3.2024 v 8:00 | Karma: 18,05 | Přečteno: 446x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka – temná doba v temném kraji

Mučení, upálení, stětí, věznění bez soudů v kraji hlubokých lesů a čisté vody. Jako by každý režim v temných dobách naší historie zametal pod koberec lesů to, co se mu nehodilo. I takový může být pohled na Jesenicko.

21.1.2024 v 8:00 | Karma: 14,83 | Přečteno: 370x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – kdy jindy, když ne teď?!

Před usnutím se mi honily hlavou útržky z celého dne. Byl to parádní den, ale dobře se mi nespalo. Házela jsem s sebou v hamace jako ryba v síti. Svoji spolunocležnici jsem určitě budila.

15.1.2024 v 7:26 | Karma: 16,60 | Přečteno: 399x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – jak se vaří dobrá nálada

Bylo studené podzimní ráno, slunce neochotně poslalo první paprsky na zem. Po nočním společníkovi nezbyly v trávě stopy, překryla je rosa.

8.1.2024 v 7:41 | Karma: 15,45 | Přečteno: 416x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – a prdí taky jeleni?

Hulákání jelenů k ránu ustalo, přesto jsem vstávala ještě za tmy. Podzimní dny se krátily, nebyl čas dlouho spát. Polský chlapík si přispat mohl, já ale měla před sebou delší cestu.

1.1.2024 v 7:44 | Karma: 19,98 | Přečteno: 408x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – do Bílé Vody

Slunce si hledalo cestu do údolí dlouho. Na plachtě tarpu byla rosa, od potoka se zvedal studený a vlhký vzduch. Z vyhřátého spacáku se mi nechtělo.

25.12.2023 v 8:00 | Karma: 16,96 | Přečteno: 344x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – Hledání ráje

Kolem mne tma a vítr, už se mi vstávalo i lépe. Na východě se ale objevil úzký proužek slunce, který sliboval krásný podzimní den. Zabaleno jsem měla za chvilku, ke snídani rychlá ovesná kaše a voda.

18.12.2023 v 7:35 | Karma: 16,01 | Přečteno: 338x | Diskuse| Osobní

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – Udělat si to zajímavé

Na podzimní cestu do hor jsem se nijak zvlášť nepřipravovala. Mým největším sportovním výkonem v létě bylo sníst čtyři zákusky na dovolené. Do dalších sportovních výkonů jsem se nepouštěla, žádný složitý itinerář jsem nevyráběla.

11.12.2023 v 8:07 | Karma: 14,76 | Přečteno: 342x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – Jak jsem si došlo pro…

Předpověď počasí slibovala tropický den, v pozdějších hodinách oblačnost, bouřky, přívalové deště a krupobití. Měla jsem se na co těšit.

4.12.2023 v 7:24 | Karma: 15,09 | Přečteno: 366x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – Spím já ráda v přírodě?!

Stejně jako v předchozích dnech, i dnes jsem vstávala okolo páté. Měl být tropický den s teplotami přes 35 stupňů celsia. Rychle jsem posnídala, doplnila vodu a vyšla do krásného rána.

27.11.2023 v 7:36 | Karma: 16,03 | Přečteno: 351x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – Kde je vůle, tam je cesta

Pečlivě vypracovaný itinerář jsem si mohla strčit za klobouk. Do Opavy jsem jít nechtěla, ale musela. Pohřbila jsem tam staré boty, pořídila nové a přespala v penzionu. Ztratila jsem tím spoustu času i kilometrů.

20.11.2023 v 7:44 | Karma: 13,10 | Přečteno: 331x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – Kde je svět v pořádku

Vstávala jsem s prvním světlem. Snídani jsem ošidila, virus z předchozích dnů se nechtěl vzdát bez boje. Už to ale nebylo nic vážného, bylo jasné, že prohrál. Vyšla jsem z penzionu do krásného, nedělního, letního rána.

13.11.2023 v 7:35 | Karma: 15,39 | Přečteno: 386x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí- Prajzové

Jak nám to s virem půjde dál, se uvidí. Ráno se vidělo. Žádný zázrak to nebyl. Virus se nechtěl vzdát bez boje, žaludek opět jako na vodě a svět se se mnou točil. Bylo mi ale o dost lépe, než předchozí den.

6.11.2023 v 7:23 | Karma: 14,39 | Přečteno: 401x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka - Černé zlato

Na Ostravsku mám několik známých. Když se jich zeptám, jak se jim tam žije, odpoví, že dobře. Pokud bych se zeptala bývalých horníků, možná by řekli něco úplně jiného a jinak. Ano, je to region razovity.

30.10.2023 v 7:32 | Karma: 15,66 | Přečteno: 396x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – Krajina nemilovaná

Nevypadalo to vůbec dobře. Ještě, než jsem otevřela oči, už jsem věděla, že je to průšvih. Svět se se mnou točil, žaludek jako na vodě. Tuhle virózu znám, potká mě tak jednou do roka. Zvracení, hrabu se z toho v průměru tři dny.

23.10.2023 v 7:57 | Karma: 13,55 | Přečteno: 391x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – Kdy začíná cesta?

Kdy začíná cesta? Je to prvním krokem z domova? Nebo začala už dávno před tím? Začíná plánováním, přípravou nebo první myšlenkou?

16.10.2023 v 7:36 | Karma: 14,17 | Přečteno: 429x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – Nevyžádané rady

Začala jsem se těšit na další kus cesty po hranicích. Byla jsem zvědavá, jak se chodí Slezskem i jak to chodí ve Slezsku. Osud jsem tím asi náramně pobavila.

9.10.2023 v 7:31 | Karma: 17,21 | Přečteno: 480x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – Osudy

Tři týdny trvalo, než zmizely štípance od štěnic a tři měsíce, než se koleno umoudřilo. Přišel Advent a my s manželem vyjeli do krajiny pouští a polopouští. Znovu jsem si uvědomila, jak moc patřím do hor, kopců a do lesů.

2.10.2023 v 7:25 | Karma: 11,93 | Přečteno: 477x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

O umění bloudit

Ženy údajně nemají orientační smysl. Alespoň to tvrdí mnozí pánové. Pánové prominou, ale že ženy nemají orientační smysl je nesmysl. Dokonce vědecky dokázaný.

20.3.2023 v 7:36 | Karma: 16,05 | Přečteno: 482x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí - a noc plná vášní

Byla to noc plná vášní. Neměl to ale na svědomí mladý pár, který se mnou sdílel pokoj. Ti spali jako zabití. Celou noc mě budily hlasy vichřice a štípání nějakého zatoulaného komára.

13.3.2023 v 7:50 | Karma: 15,80 | Přečteno: 480x | Diskuse| Ona
  • Počet článků 113
  • Celková karma 16,44
  • Průměrná čtenost 361x
Jsem dáma v nejlepším věku. Mám slušné vzdělání a zajištěné postavení. Zblázním se jen párkrát do roka. Třeba tak, že vyrazím na toulky - nejenom Šumavou.

Seznam rubrik