Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dáma na rozcestí – a spálená vánočka

Pořídila jsem si housera. Seděl mi na zádech a nechtěl zmizet. Tak jsem se šla projít. S batohem na zádech jsem prošla Šumavou od Lipna do Železné Rudy. Ve věku, kdy se vrstevnice stávají babičkami. 

Vrátila jsem se domů s puchýři a nadšením. Houser na chvíli zmizel.

Moje nadšení nakazilo kamarádku. Další rok jsme prošly Šumavu od Železné Rudy přes německé Roklany až k Lipnu.  Vrátila se s puchýři a šťastná – že to přežila.

Později jsem si prošla po hranicích další úseky, někdy sama, jindy s doprovodem.   Jen ze zvědavosti, někdy pár desítek, jindy pár stovek kilometrů, často s odbočkou do sousedních zemí.  Ze Železné Rudy jsem došla do Znojma.

Zajímala mě krajina, lidé v ní, jejich příběhy i příběhy těch, které jsem na cestě potkala. Pro sebe i pro pár přátel jsem začala psát zážitky z cest po hranici.  Byla jsem přesvědčená, že každý, kdo je zdravý, může vyrazit na cesty pěšky. Bez ohledu na věk.  Moc rozumu jsem tedy nepobrala, to je jasné. S věkem se prý dostavuje moudrost. Nevím, u mne se dostavil jen ten houser.

Kamarádka se mnou šla třikrát a třikrát se vrátila s nohama plnýma puchýřů. Bez ohledu na to, kolik do bot investovala a jaké vybavení si pořídila. Je nesmírně statečná a trpělivá.  Zatímco ona trpěla, já si cesty užívala.  Kdokoliv méně trpělivý a statečný by mě alespoň praštil turistickou hůlkou, aby mě pohoda přešla. Kamarádka ne.  Jen ta radost z putování se u ní trochu vytratila.

Po poslední společné cestě její telefon zamrzl. Rozmrzl až s podzimem, kdy mi přála k narozeninám. Slíbily jsme si, že se sejdeme. Pak telefon opět zamrzl. Přišly její narozeniny. Popřála jsem jí k narozeninám a slíbily jsme si, že se sejdeme. Telefon opět zamrzl až do vánočních svátků. Štědrý den byl za rohem, z trouby voněla vánočka a kamarádka se objevila u nás doma. 

Bylo toho dost na povídání.  Ráda by se mnou zase vyrazila na cesty.  Udělala mi tím velkou radost.  Cestování s ní není rozhodně nuda. Je ve všech směrech mým opakem, dobře se doplňujeme. O pár let mladší, se skvělým smyslem pro humor, najde kavárnu i uprostřed lesa, umí se podívat na věci  jinak než já.

Zatím jsme se domluvily pro jistotu jen na tom, že na jaře vyrazíme na pomezí jižních Čech a Vysočiny za další společnou kamarádkou a pak se uvidí. Ono by se vidělo, kdyby v kuchyni pro kouř ještě vidět bylo. Manžel strčil hlavu do kuchyně a diplomaticky se zeptal, jestli ještě pečeme, nebo už pálíme.

Ten rok byla vánočka jako život – hořkosladká.

Přišla zima a s ní druhá vlna koronaviru. Já posilovala imunitu běháním, kamarádka nemocí. Koronavir  ulovila už podruhé.

Přišlo jaro a my vyrazily za společnou kamarádkou Hankou. Známe se všechny z práce.  Je z nás nejstarší, velmi inteligentní, pracovitá, bezpečný přístav v rozbouřeném moři pracovních starostí.  Navíc skvěle vaří a ani celoživotní pobyt v Praze v ní nezkazil zdravé jádro venkovana.   Setkání to bylo také takové – hořkosladké. Koronavir ji připravil o manžela, kterého jsme všichni měli rádi. Chytrý, s velkým smyslem pro humor, majitel vydavatelství, člověk s velkým přehledem.   Nebylo nic, co by tu ztrátu zmenšilo.  Žádná slova by to nezměnila. Stejně jako tomu, kdo přijde o nohu, nemůžete říct: „to bude dobrý.“   Protože ono nebude.  Bude to jiné.

Společně jsme chodily krajinou krásnou jako zahrádka a udělaly si den, jaký si člověk chce schovat do krabičky na horší časy. Víc, než společný čas jsme si věnovat nemohly. Jen mě při tom chození došlo, že kondice té nejmladší z nás nebude stačit na běhání po horách mým tempem.

Krajina jako zahrádka

Za několik týdnů mi od ní přišla zpráva, že se mnou tentokrát nepůjde.  Je opravdu statečná. Někdy je potřeba velká odvaha k tomu, abychom si přiznali, že nám na něco síly nestačí.

Přišel červen a já věděla, že je nejvyšší čas vzít batoh a jít na další procházku, než se jižní Morava rozpálí žárem léta. Šla jsem se projít ze Znojma do Javorníků.

Autor: Blanka Veltrubská | pondělí 3.10.2022 7:27 | karma článku: 17,58 | přečteno: 429x
  • Další články autora

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka – Centralizační a internační klášter Králíky

Věznění bez soudů, nucená práce v kraji hlubokých lesů. Jako by každý režim v temných dobách naší historie zametal do nejzazších koutů republiky to, co se mu nehodilo. I takový může být pohled na Jesenicko-Králický výběžek.

31.3.2024 v 8:00 | Karma: 18,27 | Přečteno: 450x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka – temná doba v temném kraji

Mučení, upálení, stětí, věznění bez soudů v kraji hlubokých lesů a čisté vody. Jako by každý režim v temných dobách naší historie zametal pod koberec lesů to, co se mu nehodilo. I takový může být pohled na Jesenicko.

21.1.2024 v 8:00 | Karma: 15,11 | Přečteno: 373x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – kdy jindy, když ne teď?!

Před usnutím se mi honily hlavou útržky z celého dne. Byl to parádní den, ale dobře se mi nespalo. Házela jsem s sebou v hamace jako ryba v síti. Svoji spolunocležnici jsem určitě budila.

15.1.2024 v 7:26 | Karma: 16,60 | Přečteno: 402x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – jak se vaří dobrá nálada

Bylo studené podzimní ráno, slunce neochotně poslalo první paprsky na zem. Po nočním společníkovi nezbyly v trávě stopy, překryla je rosa.

8.1.2024 v 7:41 | Karma: 15,45 | Přečteno: 421x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – a prdí taky jeleni?

Hulákání jelenů k ránu ustalo, přesto jsem vstávala ještě za tmy. Podzimní dny se krátily, nebyl čas dlouho spát. Polský chlapík si přispat mohl, já ale měla před sebou delší cestu.

1.1.2024 v 7:44 | Karma: 19,99 | Přečteno: 409x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 113
  • Celková karma 18,27
  • Průměrná čtenost 361x
Jsem dáma v nejlepším věku. Mám slušné vzdělání a zajištěné postavení. Zblázním se jen párkrát do roka. Třeba tak, že vyrazím na toulky - nejenom Šumavou.

Seznam rubrik