Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dáma na rozcestí – a Indy

Vycházela jsem, když městečko i slunce ještě spali. Věděla jsem, že mě čeká horký a dlouhý den. Půjdu okrajem Moravy, pak kouskem Slovenska a zpět na Moravu. Odhadem okolo padesáti kilometrů.

Z Lanžhota jsem mířila na Mikulčice. Lužní lesy podél Moravy byly pokácené po nedávném tornádu, šla jsem tedy severněji – po zelené značce. Asfaltová cesta rovná jako pravítko, kolem lesy a komáři. Nikde jsem se nezastavovala, první plánovanou zastávkou bylo až slovanské hradiště v Mikulčicích.

Plán to byl dobrý, načasování špatné. Byla jsem tam příliš brzy. V muzeu měli ještě zavřeno, po louce se procházel čáp. Nebyla jsem ale rozhodně sama, kdo tam byl příliš brzy. Před návštěvnickým střediskem snídala paní, řekněme mého věku, a rozhodně se stejným koníčkem.  Podle batohu i oblečení bylo jasné, že jde pěšky,  jde dlouho a z Čech nebude. Daly jsme se do řeči. Nakonec nám stačila k domluvě čeština.  Cestovatelka se jmenuje Beata a říká se jí Indy. Je z polské části Těšínska a tak mluví polsky a rozumí česky. Na Těšínsku to stačí, při cestě po hranicích se musela doučit mluvit česky a dole na Moravě už jí to šlo moc pěkně. Že by inspirace pro mne? Třeba bych mohla někdy jít po Německu a konečně bych třeba používala němčinu místo angličtiny….

Indi

Indi je přírodní úkaz a živel, skvěle se s ní povídalo.  Pracuje jako pedagog a tak má v létě čas na chození. Po slezských Beskydech se prohání na koni, provází výpravy a v přírodě je jako doma.  Na území velkomoravského hradiště přespala a tak byla ráno bezpečně prvním návštěvníkem. Probraly jsme zkušenosti, bylo znát, že už má něco nachozeno.  Jen byla trochu překvapená, že prý potkala běžce, který po hranicích republiky běžel! Nepřekvapovalo mě to, znám pár takových. Za mne pěkný sportovní výkon, každý si volí svoji cestu, proč by ne…  Indy moudře  uvažovala s denní porcí 25 km v horách a 35 km po rovině.  Odkývala jsem jí to, protože to je opravdu rozumné. Jen jsem tušila, že já to ten den rozumná nebudu.

Povídaly jsme a najednou bylo parkoviště plné aut a muzeum otevřené. Ještě jsme stihly vyběhnout na rozhlednu a pak honem na prohlídku.

Archeologické naleziště Mikulčice

Průvodce byl perfektní, bylo vidět, že ho to baví. Slovanské hradiště ve druhé polovině 9. století bylo na svoji dobu obrovské. Možná srovnatelné s Paříží dnešní doby.  Podle dochovaných šperků a zbraní šlo o významné církevní i mocenské centrum evropského významu.

Jeden z nálezů

Nedaleko Mikulčic, jen přes řeku Moravu, se nachází kostel sv. Margity Antiochijské, jehož počátky sahají prokazatelně do období rozkvětu slovanského hradiště v Mikulčicích.

Slovenskem jsem stejně chtěla jít, kostelík byl při cestě, bylo jasné, kudy půjdu dál. Rozloučily jsme se s Indy a každá jsme šla opačným směrem. Já přes řeku Moravu na Slovensko, ona po via Czechia -směrem na Břeclav a Pálavu.

Vodní dálnice

Řeka Morava mi narovnaným korytem připomínala asfaltovou dálnici. Na slovenském břehu podél ní  vedl  pás protipovodňové hráze, rovný jako stůl. Bylo k polednímu, slunce pálilo, nikde kousek stínu. Přidala jsem do kroku, hlavu přepnula na autopilota a uháněla. Jak se mi to tak stává, když vypnu hlavu, minula jsem odbočku ke kostelu sv. Margity Antiochijské. Zjistila jsem to až o kus dál, právě včas, abych nepřešla druhou odbočku na turistickou cestu. Vracet jsem se nechtěla, kostelík bude muset počkat na jindy. O důvod víc vrátit se sem někdy na kolech.

Další cesta byla zajímavá, značení se objevovalo a mizelo, vedlo přes potok, který bylo potřeba přebrodit, po loukách a polích. Docela se mi to hodilo, achilovka si odpočinula od asfaltu a nerušila.

V městečku Holíč jsem si udělala krátkou přestávku a doplnila vodu.  Tušila jsem, že je to poslední příležitost, než vyrazím do vyprahlých kopců. Tamní zámek, původně pevnost ze 12. století, je  obklopený vodním příkopem. Z dálky impozantní, z blízka volá po opravách.

Zámek Holíč

Z Holíče jsem pokračovala na vrch Hrebeň, kde je nově rekonstruovaný větrný mlýn a rozhledna.

Větrný mlýn na vrcholu Hrebeň

Od rozhledny jsem uháněla z kopce dolů, abych o pár kilometrů stoupala zase vzhůru. Za Prietržkou jsem se zastavila ve stínu, shodila batoh a sedla si na chvilku pod strom. Najednou kolem mne na kole profrčela stařenka v kroji, s úsměvem od ucha k uchu. Byla tak krásná!  Koukla jsem, odkud to jela a došlo mi, že bych mohla zkusit zkratku. Místo obcházení kopce to vzít kolmo vzhůru. Cesta tam měla končit, ale podle mapy z ní měla pokračovat pěšina. Občas to tak bývá, často jsou ale tyhle pěšiny jen na mapě a v terénu zmizí v oraništi. Riskla jsem to.

Po chvíli stoupání mi došlo, proč možná byla babička tak vysmátá. Celá hora byla plná búd – sklípků. Rozhodně tam bylo hezky. Cesta skončila,  pěšinka byla, jen se zanořila se do tunelu z keřů.  Zelený tunel mě vyplivnul na druhé straně kopce. Sláva! Nemusím se vracet. Už jsem věřila, že dojdu, kam jsem si naplánovala.

Pak už to bylo jednoduché. Promotala jsem se spletí značených i neznačených  cestiček a stoupala k české hranici. Byl podvečer a slunce stále pálilo. Na vrcholku bylo trochu stínu v lese, pak jsem seběhla pěšinou po louce plné odkvetlých orchideí a viděla zemi zaslíbenou.

Už ani nepamatuji, kdy jsem se tak těšila, až uvidím naše hranice.  Hned na nich mě totiž čekala vodní nádrž Mlýnky a koupání.  Hraničním plůtkem jsem přímo proskočila, doběhla na travnatý břeh a za chvilku už jsem byla ve vodě. Možná to i trochu zasyčelo.

vodní nádrž Mlýnky

Slunce pomalu zacházelo, u nádrže téměř nikdo nebyl. Byla to opravdová krása. Měla jsem toho za celý den dost. Ušla jsem 47 kilometrů a ještě mě čekala cesta do místa přespání. Za dnešek budu mít v nohách padesátku. Ale stálo to za to!

Dlouho jsem se u vody nezdržovala. V okolí stály chaty, klidné místo na přespání by to nebylo.  Blížil se soumrak, pokračovala jsem vzhůru do kopců.

Na přespání jsem našla místo tak pěkné, že jsem ani nevěřila, že ho mám jen sama pro sebe. Však také za chvíli přišla návštěva – srnec. Zaštěkal a důstojně odkráčel.  Byla jsem na vrcholku kopce, u lesa na okraji louky, večerní vítr rozvlnil vysokou trávu, která zasvítila zlatem s posledním zábleskem zapadajícího slunce. Tohle místo bylo za odměnu. Za chvíli už jsem spala jako miminko.

Autor: Blanka Veltrubská | pondělí 5.12.2022 7:31 | karma článku: 13,45 | přečteno: 360x
  • Další články autora

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka – Centralizační a internační klášter Králíky

Věznění bez soudů, nucená práce v kraji hlubokých lesů. Jako by každý režim v temných dobách naší historie zametal do nejzazších koutů republiky to, co se mu nehodilo. I takový může být pohled na Jesenicko-Králický výběžek.

31.3.2024 v 8:00 | Karma: 18,27 | Přečteno: 450x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka – temná doba v temném kraji

Mučení, upálení, stětí, věznění bez soudů v kraji hlubokých lesů a čisté vody. Jako by každý režim v temných dobách naší historie zametal pod koberec lesů to, co se mu nehodilo. I takový může být pohled na Jesenicko.

21.1.2024 v 8:00 | Karma: 15,11 | Přečteno: 373x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – kdy jindy, když ne teď?!

Před usnutím se mi honily hlavou útržky z celého dne. Byl to parádní den, ale dobře se mi nespalo. Házela jsem s sebou v hamace jako ryba v síti. Svoji spolunocležnici jsem určitě budila.

15.1.2024 v 7:26 | Karma: 16,60 | Přečteno: 402x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – jak se vaří dobrá nálada

Bylo studené podzimní ráno, slunce neochotně poslalo první paprsky na zem. Po nočním společníkovi nezbyly v trávě stopy, překryla je rosa.

8.1.2024 v 7:41 | Karma: 15,45 | Přečteno: 421x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – a prdí taky jeleni?

Hulákání jelenů k ránu ustalo, přesto jsem vstávala ještě za tmy. Podzimní dny se krátily, nebyl čas dlouho spát. Polský chlapík si přispat mohl, já ale měla před sebou delší cestu.

1.1.2024 v 7:44 | Karma: 19,99 | Přečteno: 409x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Rozepře o důchodové reformě i ústavní žaloby. Mluví stínová vláda hnutí ANO

25. dubna 2024  10:15,  aktualizováno  10:43

Přímý přenos V atriu Poslanecké sněmovny probíhá tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluví...

Šéf sněmovny Johnson přišel na univerzitu podpořit Židy, dav na něj bučel

25. dubna 2024  10:41

Studenti newyorské Kolumbijské univerzity ve středu pokřikovali a bučeli na předsedu Sněmovny...

Opilé policisty, kteří napadli dívku před nočním barem, inspekce obvinila

25. dubna 2024  10:35

Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS) obvinila policistu a policistku, kteří napadali v...

Party na veřejných záchodech. Vandalové si přinesli televize, okna zakryli dveřmi

25. dubna 2024  10:34

Veřejné toalety u náměstí 1. máje a Malé ulice v Mimoni se staly místem bujarého setkání. Účastníci...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 113
  • Celková karma 18,27
  • Průměrná čtenost 361x
Jsem dáma v nejlepším věku. Mám slušné vzdělání a zajištěné postavení. Zblázním se jen párkrát do roka. Třeba tak, že vyrazím na toulky - nejenom Šumavou.

Seznam rubrik