Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dáma na rozcestí - a sen

Bylo podzimní deštivé ráno. Čekalo na mne devět hodin ve vlaku, k východní hranici, na konec Bílých Karpat a začátek Javorníků.

V lehkém záchvatu hysterie jsem do přední kapsy batohu přihodila ke stanu ještě skládací deštník. To až půjdu na začátku a na konci cesty městem. Možná ho využiju i po cestě. Jak ten deštník asi budu držet, když chodím s turistickými hůlkami, tak daleko moje úvahy nešly.  

Čekání na příjezd vlaku jsem si krátila pozorováním lidí. Zaujala mě trojice cestujících – dvě paní okolo sedmdesátky a pán ještě o trochu straší. Pán s paní seděli na lavičce, před sebou dva velké kufry. Před nimi druhá paní, na zádech malý batůžek, hovorná, poskakovala jako vrabčák. Odhadovala jsem, že manželé přijeli navštívit kamarádku, ta je vyprovodila na nádraží a bude se vracet domů.

U vlaku se trojice loučila. Pán podal ruku čiperné paní, druhé dal pusu a kufr – a odcházel pryč.  Takže to bylo jinak! Holky si vyjely do světa a doma zůstal pán. Bylo vidět, že kulhá a jde pomalu.  Už mi to bylo jasné. Po památkách by pán neměl sílu běhat, zůstal doma.

Nastoupila jsem do vlaku, ten se rozjel a já pozorovala ubíhající krajinu. Za chvilku jsem usnula a zdál se mi sen.

Setmělá ložnice, v manželské posteli spí starší pár, dvě šedivé hlavy. Paní zazvoní budík, zamáčkne ho a ještě chvíli po tmě leží. Do tmy promluví manžel: „Jestli pojedeš, tak si tam rozmysli harmonogram rozvodu!“ Žena mu do tmy s pláčem na krajíčku odpovídá: „Už je to dávno domluvené, zaplacené, Jana na mě čeká“.

-„Tak si jeď, ale už se nemusíš vracet! Rozmysli si rozvod!“

Žena pláče, v slzách odpovídá: „ Já se nechci se rozvádět. Mám tě ráda. Máme děti, vnoučata, máme všechno, co jsme chtěli. Proč bych se měla rozvádět?“  Do tmy je slyšet pláč.

 „Celé dny jen uklízím, vařím, starám se.  Ty ležíš na gauči. Co už víc bych tak měla dělat? Já ale nechci jen ležet na gauči!  Chci ještě něco vidět a zažít!“ Rozsvítí, obléká se. Do kufru přidá ještě  trochu oblečení.  Až se vrátí, možná bude muset zůstat u kamarádky. Manžel na ni už nemluví.

Stará paní jde šedivým ránem na nádraží. Kamarádka dorazí na poslední chvíli, veselá a čiperná.  Svěřená starost, poloviční starost.  Už to spolu nějak vymyslí.

 Stará paní si dovolenou neužije. Jeden kostel jako druhý, starý hrad je jen hromada kamení, jídlo chutná jako písek, moře je studené. Musí myslet na to, že se nemá už kam vrátit. Nebo má? Prožili spolu skoro půl století. Cestovali vždycky spolu. Měli se rádi bez velkých slov. On uměl všechno opravit a zařídit, ona se starala o domácnost, děti, vnoučata, dlouho pracovala, ještě i v důchodu – aby bylo na cestování.  Nikdy se moc nehádali. Nebo jen kvůli hloupostem. Nic důležitého.  Co když je to tak, že jí jen chtěl říct, že se o ní bojí, že jede bez něj?  Že se bojí být sám. Co když se jí něco stane? Že se bojí nejistoty, samoty. Že to jen neumí říct?

Návrat domů je těžký. Kamarádka jde s ní.  Odemkne, kamarádka za zády.  Odloží kufry v předsíni. Manžel je doma. Pozdraví se. Kamarádka vycouvá z předsíně a rozloučí se. Ví, že to není žádný blbec, že se spolu domluví. Bručoun jeden starej…

Paní vybaluje kufr, prádlo do pračky, ze zvyku přihodí manželovo.  Jde si udělat kávu.

-„Jdu dělat kafe. Dáš si?“  -„Ale jo.“ Ledy byly prolomeny. Paní vypráví, jak je dobře, že nejel,  bylo to náročné, jeden kostel jako druhý,  památky nějakou dobu už nechce vidět. Pán zabručí: „ Opravil jsem  světlo v předsíni. Jo a o víkendu bysme měli zajet na chatu, vypustit vodu“.

Život jde dál, jen mezi drobná kolečka  společného života zůstalo nasypáno něco písku, něco z toho, co bylo řečeno a co se nedá vzít zpátky.

Vlak s trhnutím zastavil. Probudila jsem se a sen mi zůstal v hlavě. Musela jsem přemýšlet nad tím, jak to bylo asi dál. Zůstali spolu, ale už to nebylo jako dřív? Pocit domova, jako bezpečného přístavu zmizel? Nebo se rozvedli? Mohla stará paní příště jet znovu s kamarádkou? Stálo jí to za ty starosti?  Bylo to jen sobectví starého pána nebo hrozný strach, že se jí něco stane a on zůstane sám? Stáří ve dvou nemusí být vždy radostné…

Mám ráda příběhy se šťastným koncem. Myslím, že ten pár z mého snu jel za pár týdnů do lázní.  Tam si u sklenky vína dokázali po letech říct, že se mají rádi. Že si jeden druhého váží a že jsou rádi spolu. Stará paní příště s kamarádkou pojede.  Napřed ale bude varovat manžela, ať se moc neraduje, že odjíždí, protože ona se tedy rozhodně vrátí. A manžel už se nebude tolik bát. Jen trochu.

A ten opravdový pár z nádraží? Měla jsem pocit, že pánovi, který kulhajíce odcházel z nádraží, trochu svítí veselá jiskřička v oku. Představovala jsem si, jak přijde domů, boty shodí uprostřed předsíně a rozhodně je nebude uklízet. Večer se bude dlouho dívat na televizi a večeřet bude u ní. Ráno bude pozdě vstávat a snídat bude utopence a pívo. A jeho moudrá žena bude včas varovat, kdy přesně přijede. On doma uklidí, tak jak mu to bude stačit. A jeho moudrá žena ho pochválí, jak skvěle doma uklidil a nebude vidět hromádky prachu v koutě. Pak si budou vyprávět, jak se měli dobře. Každý zvlášť – aby se mohli mít dobře zase spolu.

Zastávka Horní Lideč – pro mne čas vystoupit. Venku šedivá obloha, přede mnou hodina čekání na spoj do Střelné. Tam jsem posledně končila, tam chci také začít. Mohla bych to vzít přes kopec pěšky, ale to už bych nenavázala přesně nebo bych se musela vracet.

Na nádraží jsem doplnila vodu, najedla se a přemýšlela dál o snu, který mi uvízl v hlavě. O tom, jak je důležité říct včas, že někoho máme rádi. Jak je důležité naučit se sdělovat si pocity. Jak je důležité nebrat jako samozřejmost práci toho druhého.

Nastoupila jsem do vlaku do Střelné. Venku už byla tma, když jsem dojela na místo. Znám to tam, věděla jsem, kde chci přespat.  Vzduch voněl deštěm a podzimem. Šla jsem potmě, až před kapličkou jsem si vzala čelovku – abych obešla velkou louži. Z údolí vál studený vítr a já se ubytovala v přístřešku. Bylo tam volno. Žádné davy jsem ani nečekala. K ránu bude teplota jen lehce nad nulou a předchozí dny lilo.  Za zády šuměl les a já usnula.   

Ráno mě probudil hluk ze silnice stoupající vzhůru údolím, přístřeškem profukoval studený vítr. V šest hodin bily zvony z údolí, znělo to, jako by kostel stál hned vedle přístřešku. Na nebi se objevil první příslib svítání. Byl čas vstávat.

Svítání

 

Autor: Blanka Veltrubská | pondělí 30.1.2023 7:30 | karma článku: 14,85 | přečteno: 370x
  • Další články autora

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka – Centralizační a internační klášter Králíky

Věznění bez soudů, nucená práce v kraji hlubokých lesů. Jako by každý režim v temných dobách naší historie zametal do nejzazších koutů republiky to, co se mu nehodilo. I takový může být pohled na Jesenicko-Králický výběžek.

31.3.2024 v 8:00 | Karma: 18,27 | Přečteno: 450x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka – temná doba v temném kraji

Mučení, upálení, stětí, věznění bez soudů v kraji hlubokých lesů a čisté vody. Jako by každý režim v temných dobách naší historie zametal pod koberec lesů to, co se mu nehodilo. I takový může být pohled na Jesenicko.

21.1.2024 v 8:00 | Karma: 15,11 | Přečteno: 373x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – kdy jindy, když ne teď?!

Před usnutím se mi honily hlavou útržky z celého dne. Byl to parádní den, ale dobře se mi nespalo. Házela jsem s sebou v hamace jako ryba v síti. Svoji spolunocležnici jsem určitě budila.

15.1.2024 v 7:26 | Karma: 16,60 | Přečteno: 402x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – jak se vaří dobrá nálada

Bylo studené podzimní ráno, slunce neochotně poslalo první paprsky na zem. Po nočním společníkovi nezbyly v trávě stopy, překryla je rosa.

8.1.2024 v 7:41 | Karma: 15,45 | Přečteno: 421x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – a prdí taky jeleni?

Hulákání jelenů k ránu ustalo, přesto jsem vstávala ještě za tmy. Podzimní dny se krátily, nebyl čas dlouho spát. Polský chlapík si přispat mohl, já ale měla před sebou delší cestu.

1.1.2024 v 7:44 | Karma: 19,99 | Přečteno: 409x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Langšádlová končí ve vládě. Méně podle šéfky TOP 09 myslela na prezentaci

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  14:28

Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy jako ministryně pro vědu a výzkum. Jméno...

Ministerstvo vyčlenilo vakcíny pro těhotné. Válek apeluje na přeočkování dětí

25. dubna 2024  11:30,  aktualizováno  14:24

V Česku stále rapidně přibývá případů černého kašle. „Registrujeme 956 nových případů,“ řekla...

Trumpova bulvární odysea. Jeho věrní z něj dělali nadsamce, soupeře likvidovali

25. dubna 2024  14:10

Premium Aktuální soud s Donaldem Trumpem, ve kterém se propírají i jeho opakované zálety, je unikátní...

  • Počet článků 113
  • Celková karma 18,27
  • Průměrná čtenost 361x
Jsem dáma v nejlepším věku. Mám slušné vzdělání a zajištěné postavení. Zblázním se jen párkrát do roka. Třeba tak, že vyrazím na toulky - nejenom Šumavou.

Seznam rubrik