Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dáma na rozcestí – a prdí taky jeleni?

Hulákání jelenů k ránu ustalo, přesto jsem vstávala ještě za tmy.  Podzimní dny se krátily, nebyl čas dlouho spát. Polský chlapík si přispat mohl, já ale měla před sebou delší cestu.  

Tiše jsem si zabalila, posnídala overnight porridge a odcházela ve chvíli, kdy se nad stromy začal objevovat první paprsek slunce. Právě v tu chvíli dorazila dvojice polských turistů, kteří přišli sledovat východ slunce z rozhledny na Borůvkové hoře. Nepřekvapilo mě to, v uplynulých dnech jsem zjistila, že pozorování východů a západů slunce je polský národní sport.

Docházela mi voda, nejbližší studánka byla na polské straně, ale já se rozhodla pro malou zacházku k prameni Saletta. Bývalo o významné poutní místo zasvěcené Panně Marii La Salettské.  Studánka má údajně léčivé účinky pro oči, nachází se u ní kaplička a křížová cesta. Zbytky kdysi rozhlehlé obce Travná jsou o kilometr níže. Dominantou je velký kostel, který naznačuje, jak rozlehlá obec to před odsunem původních obyvatel bývala.

 Z hraničního chodníku jsem tedy sešla časným ránem do údolí k prameni. Voda byla výborná, nad ní hezká dřevěná kaplička, to místo za zacházku opravdu stálo.

Pramen Saletta

 

Sestupem k prameni jsem se připravila o nějakých dvě stě výškových metrů, nezbývalo, než je opět nastoupat nejkratší cestou napříč vrstevnicemi. Chvilku po silnici, chvilku po pěšině, nakonec jsem se nechala zlákat hřebenovkou po vrstevnici souběžně se státní hranicí.  Zastavila jsem se u kapličky, od které se otevíral výhled na sluncem ozářené louky.

Kaplička na hřebenovce

Místo přímo lákalo k odpočinku. Dala jsem na sluníčko sušit spacák i boty mokré od rosy.  Vypadalo to, jako by se tam ubytoval bohatý bezdomovec. Nikdo kolem ale nešel a já si mohla v klidu užít krásné podzimní ráno.

Zátiší

Dlouho jsem si výhledů do krajiny neužívala, čekalo mě ještě dost kilometrů, byl čas jít dál. Prošla jsem okrajem obce Zálesí s domky, které nezapřou původní německé obyvatele a pokračovala stále po hřebenovce.

Zálesí

Původně jsem plánovala jít přímo po hranici, protože  na modré hřebenovce bývá dost lidí, kteří míří k vyhlášenému lesnímu baru U Koníčka. Na hřebenovku jsem tedy zamířila neplánovaně, ale vyplatilo se to. V časném podzimním dopoledni jsem měla cestu jen pro sebe.  Ani u baru nikdo nebyl. Obsloužila jsem se ledovou kávou vychlazenou horským potokem, zaplatila do pokladničky a zase si užívala výhled do krajiny.  Byla to velká krása. Ještě krásnější by to tam bylo, kdyby si všichni zákazníci odnesli své plechovky s sebou. Tentokrát jich pod smrčkem zůstala ležet pořádná sbírka.  

Lesní bar

 

Po chvilce odpočinku jsem znovu nahodila batoh – a vzala svoji plechovku pochopitelně s sebou.   Kousek za lesním barem se cesta napojila opět na hraniční chodník a já si užívala krásný podzimní den i výhledy na obě strany hranice. Jen jsem si připomínala, že nesmím zapomenout odbočit na Hraničky.

Když jsem se chystala do Rychlebských hor, každý, kdo s nimi měl zkušenost, mi doporučoval: „Určitě se zastav na Hraničkách!“ nebo:  „Jó Hraničky, tam se krásně spí!“ Dokonce i důchodci ve Skorošicích mi říkali: „Zajděte si na Hraničky.  Je tam ten důl, co se tam utopil polský potápěč!“

Předem jsem si nastudovala historii Hraniček (Gränzdorf), která je ale podobná, jako u většiny  vysídlených obcí v pohraničí – končí odstřelem kostela v polovině padesátých let. Dnes jsou v místě obce  jen louky s výhledem do krajiny, původní obyvatele připomíná dřevěný kříž, a na okraji luk zůstal stát jediný dům – výměnek bývalého hospodářství rodiny Schleglovy. Ten slouží už jen jako rekreační chata.  V údolí mezi Borůvkovým vrchem a Špičákem se opravdu nachází bývalý důl na železnou rudu a opravdu tam potápěči cvičí.  Tam jsem ale namířeno neměla.

Hraničky jsem si prohlédnou chtěla, měla jsem to při cestě, stačilo sejít  pěšinkou z hraničního chodníku na hřebenovku vedoucí po vrstevnici na české straně.

Podzimním lesem

A tak si tak jdu lesem, kochám se podzimními barvami, slunce prosvítá mezi barevným listím, občas se zastavím u tak pěkného výhledu do krajiny, že by i Šumava mohla závidět. Jdu si pěkně po hraničním chodníčku a nic si nemyslím, vlevo mochomůrka, vpravo hříbek…..

Vpravo hříbek

Pointu jistě tušíte, odbočku jsem minula. Ano, už zase. Občas se mi to prostě stane – odbočím, kam nemám nebo neodbočím, kam mám. Většinou se nevracím. A tak jsem přešla Hraničky.

Vynadala jsem si a pokračovala stále rovně po hranici.   Cestička připomínala graf vývoje státního dluhu: pozvolna stoupala, pak krátké klesání a opět vzhůru. V jednom z prudkých stoupání jsem před sebou uviděla siluetu chlapíka, který z dálky připomínal mého polského spolunocležníka z Borůvkové hory. Říkala jsem si, že jsem se s ním ráno ani nerozloučila a že by bylo fajn ho alespoň pozdravit. Bylo jasné, že mě mohl snadno předejít. Udělala jsem si od rána několik zacházek a nijak jsem nepospíchala.  On neměl hůlky, já ano, nasadila jsem náhon na všechny čtyři a brzy jsem jej dohonila.  Větší batoh, šedivé vlasy, musel to být on. Vesele jsem jej anglicky pozdravila a když se otočil, bylo jasné, že to není on. Tenhle chlapík měl fousy a byl starší.

Raději jsem zůstala jen u pozdravu, předešla jej a vylezla na kopec. Po chvíli tam také došel a dali jsme se do řeči.  Ukázalo se, že je to polský geolog v důchodu, studoval v Bratislavě a tak mluví krásnou slovensko- česko-polštinou. V důchodu má dost času projít se podél polských hranic, každý den ujde asi 25 km, kam dojde, tam si postaví stan a přibližně jednou za tři dny si dojde do civilizace.  Jde zhruba měsíc, nepospíchá, končit bude pro letošek za pár dnů na Pradědu.  Probrali jsme i něco málo z geologie Rychlebských hor, což bylo milé.  Bohužel jsem do diskuse mohla přispět pouze objevným zjištěním, že v lomu u Žulové je žula. Jeho znalosti byly mnohem bohatší, zahrnul mě výrazy jako metamorfované horniny, granodiority, diority nebo tonality. Přeložila jsem si to jako tvrdé šutry, které odolaly počasí a proto tady ty kopce jsou.

Moc hezky se s ním povídalo, ale čas utíkal. On chtěl ještě za světla dojít do Ostružné a já mířila do luxusního a vyhlášeného přístřešku Císařská lovecká bouda. Dalo se očekávat, že tam může přijít víc pocestných a tak jsem tam chtěla být co nejdříve. Rozloučili jsme se a já ho brzy předhonila. Říkala jsem si, že bych si z něj mohla vzít příklad. Šel vyrovnaným tempem, nepospíchal, uměl si to užít.

cestou na Smrk

Nasadila jsem opět náhon na všechny čtyři a stoupala do všech kopců, které tam jsou a svojí výškou se postupně blíží k tisíci metrů nad mořem.  Další kilometry jsem už nikoho nepotkala. Opuštěné hory to už dávno nejsou, ale sem na hraniční pěšinu si každý musí vše opravdu vynést sám.  Desítky kilometrů není žádné občerstvení (naštěstí) a autem se sem také nedá dojet.

Nejvyšším kopcem v Rychlebských horách je Smrk (1127 mnm), kam jsem vyšla v pozdním odpoledni.   Z nádraží v Ostružné  i z Lipové-Lázně  je to jen pár kilometrů prudkého stoupání.  Přesto jsem na Smrku viděla jen v dálce dvě holky s velkými batohy a jinak tam nebyl nikdo – jen slunce, vítr a rašeliniště. Velká krása to byla.

rašeliniště na Smrku

Pěšinka se cestou do údolí změnila v širokou prašnou cestu. Bylo znát, že tudy chodí hodně lidí.  Voda mi ubývala, odbočila jsem proto k nedaleké studánce.

 Byl už podvečer, u studánky jsem si uvařila časnou večeři, věnovala při tom vzpomínku manželovi, který mi expediční jídlo koupil, a sledovala jsem, jak se slunce chýlí k západu.

Občerstvení

Rychle se ochlazovalo, byl nejvyšší čas přesunout se do luxusního ubytování v Císařské lovecké boudě.  Není to lovecká chata, ale velký přístřešek s lavicemi, stoly a krbem. K plnému počtu hvězdiček mu chybí jen zdroj vody, ten je ale v obou směrech po cestě. V sezoně tam myslím bývá dost rušno. Trochu jsem spoléhala na to, že v podzimních dnech, kdy se v téhle nadmořské výšce dá očekávat mráz, nebudou v přístřešku davy pocestných.  Opravdu tam nebyl nikdo. Jen já a myši, které se zabydlely v pytli s odpadky vedle přístřešku.  Uvnitř bylo čisto a sucho, natáhla jsem si hamaku a zalezla do ní. Pršet v noci nemělo, snad jen trochu mrznout, usínala jsem s výhledem na cestu a okraj lesa.

V hamace

 

Měla jsem za sebou 31 km, nic mimořádného, ale v těch kopcích mi to stačilo. Byla jsem ráda, že ležím a poslouchám zvuky lesa. S přicházejícím večerem se z údolí ve směru od hotelu Paprsek ozvalo troubení jelena. Určitě to nebyl takový silák, jako včerejší král Borůvkové hory. Po chvilce se ze svahu kousek ode mne ozvalo něco, jako profouknutí vodovodní trubky. Asi nějaký mladý jelen nacvičoval troubení. Po chvilce jsem usnula.

Vzbudily mě kroky na štěrkové cestě. Byla jasná noc, lehce mrzlo, na obloze tisíce hvězd.  Ani mě nepřekvapovalo, že přichází nějaký pocestný.  Po široké cestě se dalo určitě jít i bez čelovky, světlo jsem neviděla, přicházel ve směru od Paprsku.  Zastavil se kousek od přístřešku, bylo slyšet, jak něco šustí. Asi v měsíčním světle vybaloval věci na spaní. Z opačného konce přístřešku bylo slyšet rejdění myší.  Myšky po chvíli ztichly, šustění pokračovalo.  Zvedla jsem z hamaky hlavu, že se podívám, jak na tom pocestný s vybalováním je. To, co jsem uviděla, mě ale dokonale probudilo. U cesty stál jelen a v klidu se pásl. Viděla jsem jen jeho siluetu proti světlé cestě. Zašustění hamaky mu nevadilo, asi byl zvyklý na myši.  Pozvolna šel po travnatém okraji cesty, ukusoval trávu, jako to dělají koně, trochu to šustilo, trochu chroupalo. Pak se ozval zvuk, který myslím, patřil opačnému konci trávicí soustavy.  Řekla bych, že jeleni taky prdí.

Jelen se prošel kolem přístřešku až k zatáčce a pak zase zpět, kolem mé hamaky. Chroupal trávu stejně jako kůň na pastvě.  Sledovala jsem z hamaky jeho siluetu proti obloze plné hvězd. Když odešel zpět do stráně nad cestou, i já jsem konečně šla spát. Hvězdné nebe nade mnou....  

Autor: Blanka Veltrubská | pondělí 1.1.2024 7:44 | karma článku: 19,99 | přečteno: 409x
  • Další články autora

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka – Centralizační a internační klášter Králíky

Věznění bez soudů, nucená práce v kraji hlubokých lesů. Jako by každý režim v temných dobách naší historie zametal do nejzazších koutů republiky to, co se mu nehodilo. I takový může být pohled na Jesenicko-Králický výběžek.

31.3.2024 v 8:00 | Karma: 18,27 | Přečteno: 450x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka – temná doba v temném kraji

Mučení, upálení, stětí, věznění bez soudů v kraji hlubokých lesů a čisté vody. Jako by každý režim v temných dobách naší historie zametal pod koberec lesů to, co se mu nehodilo. I takový může být pohled na Jesenicko.

21.1.2024 v 8:00 | Karma: 15,11 | Přečteno: 373x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – kdy jindy, když ne teď?!

Před usnutím se mi honily hlavou útržky z celého dne. Byl to parádní den, ale dobře se mi nespalo. Házela jsem s sebou v hamace jako ryba v síti. Svoji spolunocležnici jsem určitě budila.

15.1.2024 v 7:26 | Karma: 16,60 | Přečteno: 402x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – jak se vaří dobrá nálada

Bylo studené podzimní ráno, slunce neochotně poslalo první paprsky na zem. Po nočním společníkovi nezbyly v trávě stopy, překryla je rosa.

8.1.2024 v 7:41 | Karma: 15,45 | Přečteno: 422x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – do Bílé Vody

Slunce si hledalo cestu do údolí dlouho. Na plachtě tarpu byla rosa, od potoka se zvedal studený a vlhký vzduch. Z vyhřátého spacáku se mi nechtělo.

25.12.2023 v 8:00 | Karma: 16,96 | Přečteno: 348x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Pro mírové rozhovory s Ukrajinou nejsou důvody, řekl Kreml. Jednat odmítá i Kyjev

27. dubna 2024  11:45,  aktualizováno  12:14

V současné době neexistují důvody pro mírové rozhovory mezi Ruskem a Ukrajinou, protože Kyjev...

KOMENTÁŘ: Jako figurky na šachovnici StB. Akce Skaut byla obří past na odboj

27. dubna 2024

Premium Odboj, nebo provokace? Před pětasedmdesáti lety, v dubnu roku 1949, vrcholila u nás akce Skaut,...

Sociální nůžky se rozevírají. Češi chudnou, i když pracují, říká antropoložka

27. dubna 2024

Minimální důstojná mzda pro rok 2023 činila 45 573 korun hrubého, vypočítala Platforma pro...

Precheza dostala novou pokutu za únik oxidu siřičitého, má zaplatit půl milionu

27. dubna 2024  11:27

Přerovská chemička Precheza dostala za únik oxidu siřičitého do ovzduší v říjnu 2014 od České...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 113
  • Celková karma 18,27
  • Průměrná čtenost 361x
Jsem dáma v nejlepším věku. Mám slušné vzdělání a zajištěné postavení. Zblázním se jen párkrát do roka. Třeba tak, že vyrazím na toulky - nejenom Šumavou.

Seznam rubrik