Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dáma na rozcestí – kdy jindy, když ne teď?!

Před usnutím se mi honily hlavou útržky z celého dne. Byl to parádní den, ale dobře se mi nespalo. Házela jsem s sebou v hamace jako ryba v síti. Svoji spolunocležnici jsem určitě budila.

Ráno jsem vstávala levou zadní nohou. Zatímco svítalo, mozek usoudil, že je ještě hluboká noc. Fungoval jen na zachování základních tělesných funkcí. Mezi ně mluvení rozhodně nepatřilo.  Mlčky, zato bleskově, jsem si zabalila a posnídala overnight porridge. Vody už bylo málo, hygienu jsem trochu ošidila. Ani s česáním jsem se nezdržovala. Nemělo smysl s tím začínat zrovna tento den, když jsem to nedělala ani ty předchozí. Spolunocležnice se mezitím také probudila a musela v tom šeru vidět pěknou čarodějnici. Nezáviděla jsem jí ten výhled. Alespoň jsem donutila spící mozek, aby vydoloval ze závitů slušné a společensky přijatelné rozloučení. Byla to sympatická holka a já ji bohužel asi obohatila o zážitek setkání s  čarodějnicí. Snad si to nějak přebere. Nahodila jsem batoh a ve chvíli, kdy se slunce vyhouplo nad horizont, jsem už pokračovala po hranici vzhůru do kopce.

Když se slunce vyhouplo nad horizont...

Než jsem vystoupala na vrcholek Klepáč (1144 m.n.m.), slunce docela pěkně svítilo, i mozek se už probudil. Mraky na obzoru slibovaly, že pěkné počasí dlouho nevydrží. Klepáč (nebo také Klepý) má v polštině příhodnější název Trójmorski Wierch. Vody z něj odtékají do Severního, Černého a Baltského moře. Ačkoliv – dřevěná rozhledna na vrcholu se ve větru klepala a velkou důvěru nevzbuzovala. Pokud bych tam vylezla, klepala bych se také. Takže český název odpovídal.

Klepáč / Trójmorski Wierch

Vrcholek hory byl pokrytý borůvčím vysokým až ke kolenům, mezi ním se vinula úzká pěšinka, šlo se pěkně. Tak pěkně, že jsem zapomněla, že mám dost času a že se chci ještě chvíli držet hranice. Místo toho jsem sešla na pěšinu vedoucí kolmo dolů, lesem až k parkovišti. Byla by to nejkratší cesta do Králíků, kam jsem sice mířila, ale připravila bych se o pořádný kus cesty po hranici.

Navázala jsem tedy na Hřebenovku, která se vine mezi pastvinami a nabízí parádní výhledy do krajiny. Z ní jsem po neznačené cestě opět zamířila k hranici, minula krásně opravená boží muka pamatující původní německé obyvatele a vystoupala vzhůru k lesu. Pěšinka se napojila opět na hraniční chodníček, po kterém se klikatila nejprve lesem, stále níž, do údolí, a nakonec podmáčenými loukami a remízky. Neodolala jsem a ještě jednou špatně odbočila, prošla jsem si kousek polského území mezi loukami a pak se zase pokorně vrátila na území české.

Louky byly podmáčené, vzala jsem to zkratkou po poli, které bylo pro změnu povápněné. Rázem jsem měla boty nejenom mokré, ale i bílé. Došla mi voda, dopoledne se přehouplo k poledni a já po cestě zaháněla žízeň chroupáním ořechů a sušeného ovoce. Moc to nepomáhalo. Konečně se přede mnou objevila hlavní silnice, přechod do Polska a u něj hotel. Ovšem zavřený. Nezbývalo, než pokračovat s vyplazeným jazykem po silnici na české straně. Před sebou jsem uviděla něco, co by snad mohlo připomínat obchod. Nebylo pravděpodobné, že by mohl mít otevřeno, ale měl. Nabídka alkoholu a cigaret byla pěkná, což o to, ale to by mě asi zabilo. V koutku chladicího boxu se krčilo i nealko pivo a limonáda. Vzala jsem si oboje ven, dala sušit boty a s lehkou nostalgií se kochala výhledem na hraniční hory. Tady končil výběžek Králického Sněžníku, dál už budu pokračovat Orlickými horami.

Prošla jsem přes Jeseníky, křížem krážem přes Rychlebské hory i Králický Sněžník a ušla jsem to s rezervou 3 dnů. To by mi stačilo na přejití Orlických hor, pokud půjdu svižně. Já ale neměla v plánu závodit. Chtěla jsem v klidu dojít do Králíků, najíst se, navštívit muzeum Internace, ubytovat se v Poutním domě a pak…. Pak se uvidí. Nemusí být všechno naplánované.

Orosené výhledy

 

Do Králíků jsem se nehnala po hlavní silnici, ale cestami po okraji, kde nebyl takový provoz. Nebe se zatáhlo a slibovalo déšť.

Náměstí bylo velké tak akorát, staré domy s podloubím, kostel, hezké bylo, ale já měla hlad jako herec. Na doporučení místních jsem šla do restaurace U lípy a dobře jsem udělala. I dlouho po poledni měli plno, výborně vařili českou klasiku za rozumné ceny a servírku práce bavila.  Byla by radost se tady zdržet, ale já už se moc těšila do muzea.

Muzeum internace, tedy správně Památník obětem internace Králíky, se nachází v budově Muzea na Velkém náměstí.  Expozice byla původně v prostorách kláštera na Hoře Matky Boží, v roce 2022 byla přestěhována na dostupnější místo v centru města.

Mimo sezonu mají otevřeno jen několik dnů v týdnu, davy turistů se sem nehrnou.  Byla jsem tam sama, ale měla jsem štěstí, že mi vstupenky prodával pan učitel-důchodce, který v Králíkách prožil většinu života a měl čas si se mnou povídat.

 O internaci řeholníků v padesátých letech bylo napsáno mnoho, nevyšla ale žádná beletrie, která by zaujala širokou veřejnost. Což je možná i dobře, protože to alespoň nezkreslilo pohled na historická fakta.  Davy turistů tady nepotkáte a to je naopak škoda. Expozice je za mne mnohem působivější, než je tomu v Bílé Vodě. Možná výstavě pomohlo i omlazení po přestěhování, snad se autorům podařilo ukázat víc osobních příběhů. Zkrátka výstava je to opravdu působivá. Odnesla jsem si z ní silný dojem a slabou depresi. 

Vyšla jsem z muzea, nebe se mezitím zamračilo a začalo drobně poprchávat. Občas se ještě mraky protrhaly a vykouklo slunce, bylo ale jasné, že to dlouho nevydrží. Dokoupila jsem trochu jídla a zamířila vzhůru do kopce – ke klášteru na Hoře Matky Boží.  Tam se nachází i Poutní dům, kde jsem měla zamluvené ubytování. Měla jsem nejvyšší čas, za chvíli na recepci zavírali.

Stoupala jsem alejí vzhůru do kopce.  Kdybych tudy šla 14. dubna 1950, daleko bych nedošla.  Slyšela bych štěkot psů, křik, přijíždějící nákladní auta, zastavili by mě příslušníci SNB se zbraněmi. V noci ze 13. na 14. dubna obsadili příslušníci SNB klášter redemptoristů a v průběhu celého následujícího dne sem sváželi nejprve redemptoristy z jiných klášterů a později i příslušníky dalších řádů. Přístup pro místní obyvatele byl zakázán, klášter byl obehnán ostnatým drátem, vstup byl jen na povolení. Z poutního místa se stalo na více než deset let zakázané městečko s vlastním režimem i hospodářstvím.

Alejí ke klášteru na Hoře Matky Boží, Hedeč

Přede mnou se ale naštěstí otevřel pohled na opravený klášter impozantní velikosti. V padesátých letech se ale proměnil ve vězení pro  internované, ubikace pro SNB, jídelnu, kantýnu, v okolí vyrostl prasečník, prádelna a sklady.  Dnes už po některých budovách naštěstí není ani památka.

Klášter úctyhodné velikosti

Jen dobový letecký snímek ukazuje, jak to v Internačním středisku Králíky v padesátých letech vypadalo.

Reprodukce leteckého snímku, zdroj: Památník obětem internace Králíky

Prohlédla jsem si v rychlosti kostel monumentální velikosti i výzdoby, venku začalo pořádně pršet a na recepci Poutního domu za chvíli zavírali.  Přeběhla jsem rychle v dešti do krásně zrekonstruovaného domu. V padesátých letech bych tady našla ubikace internovaných i jejich strážců, jídelnu a kantýnu. Dnes je v přízemí restaurace, technické zázemí, přednáškový sál a kanceláře. Ve vyšších patrech jsou pokoje různé kategorie a cenové úrovně.  

Naprosto mě okouzlilo jednání všech, se kterými jsem se tady setkala. Milý úsměv, vlídné slovo. Přitom jsem nepochybně stále vypadala jako čarodějnice, od rána jsem svůj vzhled jistě nevylepšila. Zapovídala jsem se i s panem kuchařem, bylo vidět, že ho práce baví. Bylo po sezoně, ubytovaných tady nebylo mnoho, všude absolutní klid. Pěkný velký pokoj s výhledem na hory, kterými jsem procházela. Za den jsem ušla jen 28 km, ale docela mi to stačilo.

Poutní dům

Proběhla jsem sprchou a převlékla se, na okno klepal déšť. Zapnula jsem mobil, vyskočily na mne nepřijaté zprávy. Jedna z nich od Ivy Š., která mne v minulosti provázela kouskem jižní hranice a Weinviertlem.  Myslím, že jsem ji pěším cestováním trochu nakazila, domlouvaly jsme se, že by se ke mně někdy připojila. Posílala pozdravy.  Neodolala jsem a poslala jí pozdrav z Králíků. Za kopci Orlických hor začíná její kraj a království, má to tady procestované. Odpověď přišla obratem:“ Už se těším, trénuju běhy, nevím ale, zda to bude stačit na potřebnou výdrž. Ještě probereme podrobnosti.“

Bylo rozhodnuto, moc ráda s ní půjdu. Orlické hory na mne klidně počkají i do příštího roku. Jejich přechod je tak akorát na tréning a jak dál, to se uvidí. Pak mi to došlo a musela jsem se začít smát. Pokud dobře počítám, nebude trvat dlouho a věk Ivy bude začínat sedmičkou. A kdy jindy, když ne teď, má vyrazit s batohem, spacákem a tarpem?!

Ráda chodím sama a ráda chodím v dobré společnosti. Je velká svoboda nemuset se nikomu přizpůsobovat a je naopak velká radost sdílet zážitky. Jsou to dvě strany stejné mince. Uvidíme, co přinese čas.

V tu chvíli déšť přestal klepat na okno, mraky se roztrhaly a slunce na chvilku ozářilo hory. Věděla jsem, že se sem chci příští rok vrátit.

...a slunce na chvilku ozářilo hory

Ušla jsem napříč Jeseníky, křížem krážem Rychlebskými horami a přes Králický Sněžník 167 km za 5,5 dne a byla to velká krása.  Byl podzim, přesto jsem v horách potkala hodně lidí a setkání s nimi i s přírodou mi přineslo zážitky, pro které se vyplatilo si dojít. Byla to čistá radost. Jedna z nejčistších, co znám…..

Napříč Jeseníky, křížem krážem Rychlebskými horami a přes Králický Sněžník
Po hranici ze Železné Rudy do Králíků

 

Autor: Blanka Veltrubská | pondělí 15.1.2024 7:26 | karma článku: 16,60 | přečteno: 402x
  • Další články autora

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka – Centralizační a internační klášter Králíky

Věznění bez soudů, nucená práce v kraji hlubokých lesů. Jako by každý režim v temných dobách naší historie zametal do nejzazších koutů republiky to, co se mu nehodilo. I takový může být pohled na Jesenicko-Králický výběžek.

31.3.2024 v 8:00 | Karma: 18,27 | Přečteno: 450x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka – temná doba v temném kraji

Mučení, upálení, stětí, věznění bez soudů v kraji hlubokých lesů a čisté vody. Jako by každý režim v temných dobách naší historie zametal pod koberec lesů to, co se mu nehodilo. I takový může být pohled na Jesenicko.

21.1.2024 v 8:00 | Karma: 15,11 | Přečteno: 373x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – jak se vaří dobrá nálada

Bylo studené podzimní ráno, slunce neochotně poslalo první paprsky na zem. Po nočním společníkovi nezbyly v trávě stopy, překryla je rosa.

8.1.2024 v 7:41 | Karma: 15,45 | Přečteno: 422x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – a prdí taky jeleni?

Hulákání jelenů k ránu ustalo, přesto jsem vstávala ještě za tmy. Podzimní dny se krátily, nebyl čas dlouho spát. Polský chlapík si přispat mohl, já ale měla před sebou delší cestu.

1.1.2024 v 7:44 | Karma: 19,99 | Přečteno: 409x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – do Bílé Vody

Slunce si hledalo cestu do údolí dlouho. Na plachtě tarpu byla rosa, od potoka se zvedal studený a vlhký vzduch. Z vyhřátého spacáku se mi nechtělo.

25.12.2023 v 8:00 | Karma: 16,96 | Přečteno: 348x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Rusové v noci ničili ukrajinskou infrastrukturu, znovu útočili i na Charkov

27. dubna 2024  8:05

Sledujeme online Rusko v noci na sobotu zaútočilo na energetickou strukturu Ukrajiny. Ve třech oblastech poškodili...

V Česku přibývá nakažených malárií, nemoc si lidé vozí z dovolené

27. dubna 2024  7:29

Po útlumu v době covidu-19 opět roste počet Čechů, kteří se v zahraničí nakazili malárií. Loni jich...

Izrael zaslal Hamásu reakci na postoj k ukončení války, hnutí žádalo příměří

27. dubna 2024  7:07

Palestinské hnutí Hamás uvedlo, že v sobotu dostalo od Izraele oficiální odpověď, která se týká...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Rozstřel Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 113
  • Celková karma 18,27
  • Průměrná čtenost 361x
Jsem dáma v nejlepším věku. Mám slušné vzdělání a zajištěné postavení. Zblázním se jen párkrát do roka. Třeba tak, že vyrazím na toulky - nejenom Šumavou.

Seznam rubrik