Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dáma na rozcestí – a vykousnutý kousek

Život začíná po padesátce nebo když chcípne pes a děti vyletí z hnízda. Náš pes zatím žije, děti  z hnízda tak docela  nevylétly, ale život se mi změnil.

Pořídila jsem si housera.  Toho, co sedí na zádech a dovolí vám chůzi jen v uctivém předklonu.   Když jsem ho vyhnala, zařadila jsem do programu větší porce chůze a po letech jsem se vrátila i k běhání.

Houser i rodina to sledovali s lehkým zájmem. Jednoho dne jsem si sbalila nové boty a starý batoh. Vyrazila jsem si na procházku napříč Šumavou. Sama. Manžel by neocenil moje nadšení pro o něco delší a méně schůdné zkratky. Ani jeho koleno by nespolupracovalo.

Vrátila jsem se za týden s puchýři, odřenými zády a nadšením. Cestu jsem si zopakovala o rok později v opačném směru a s odbočkou na vrchol Roklanu na německé straně Šumavy. Doprovázela mě kamarádka. S novými botami a starým batohem.  Po týdenním putování byla obohacena o puchýře na nohách, odřená ramena a intenzivní zážitky. Za rok jsme si putování  Šumavou  společně  zase zopakovaly.

Šumava toho nabízí tolik, že by nám nahradila i cesty za exotikou. Pokud bychom po tom toužily. Pláže plné lidí jsme viděly na Lipně. Palmy byly na Kvildě a klokani na Modravě.  Ale my po exotice netoužily. Většinou jsme chodily po cestách bez lidí. Bylo to pěkné, ale….

Palmy na Kvildě

Bylo to pěkné, ale mě žene zvědavost. Zajímá mě, co je za dalším kopcem. Na Šumavě je hodně kopců, kde jsme s kamarádkou ještě nebyly. Jenže já byla zvědavá na ty další.

Už jsem byla zkušenější. V průběhu minulých let jsem si postupně odlehčila cestovní vybavení. Není ultralehké, jen lehké. Říkám si, že jsem moc stará na to, abych nosila těžké věci.  V průběhu roku jsem nachodila pár set kilometrů a naběhala více než tisíc kilometrů. Už vím, že ve svém věku bez problémů uběhnu půlmaraton. Vím také, že pokud půjdu sama, tak si z cesty udělám sportovní výkon. Přitom mnohem víc si užiji cestu s kamarádkou, kdy jdeme pomalejším tempem, ale o to víc toho vidíme. Věděla jsem, že s trochou pokory dojdeme přesně tam, kam máme.

Jednoho dne jsem tedy kamarádce zavolala a pozvala ji na víno. Správně tušila, že to nebude jen tak. Po vinárnách nechodím. Navíc jsem se do telefonu podezřele pochechtávala.

Koronavirus nám dovolil sejít se až před vánočními svátky.  Sešly jsem se  bez vína, kamarádka obohacená o zážitky s koronavirem.  Opatrně jsem  jí sdělila, že bych ráda šla z nejjižnějšího bodu České republiky dál. Třeba do Znojma. Na víno.  Šumava je takřka dokonalá, ale kvalitní vinice bych tam hledala těžko. Ty dodávají kouzlo zase Moravě. Kamarádka si povzdechla a souhlasila. Je to poklad.  Ostatně  po hranicích to není do Znojma zase tak daleko. Coby kamenem dohodil a zbytek došel pěšky.

Jednu z našich cest Šumavou jsme končily ve Vyšším Brodě. Bylo tedy logické další cestu začít právě tady. Pak pokračovat přes výběžek Šumavy, Novohradské hory, Vitorazsko, Českou Kanadu a Podyjím do Znojma. Všemi těmi místy už jsem v minulosti procházela nebo projížděla na kole. Ale nikdy jsem  tam nešla po hranicích. 

Podívala jsem se do mapy na  cesty, kudy jsem v minulých letech sama nebo s kamarádkou chodila.  Připomínalo to  cestu   lehce pomatené breberky, co ťapká mapou z Nové Pece podél  hranice do Železné Rudy, pak zase zpět s odbočkou  do Německa, pak k Lipnu, přes něj a do Vyššího Brodu.  

Podél  rakouských hranic  mi tam zbyl  takový vykousnutý kousek.  Z Nové  Pece  přes  Plechý, Smrčinu (Hochficht), k Lipnu,  pak  nahoru podél  hranic  do nejjižnějšího bodu republiky a zase do Vyššího Brodu.  Nic dramatického, takových devadesát kilometrů. Tak akorát na prodloužený víkend.

Měla jsem tři dny dovolené navíc, bylo léto,  horko, nebylo na co čekat.  Tušila jsem, že to bude výlet  ideální pro mne.  Měla jsem trochu pochyby o kamarádce. Horko a kopce jí nedělají dobře.

Přesto jsem ji zkusila nalákat na romantické svítání nad Plešným jezerem. Je rozumná, neskočila mi na to. Dobře ví, jak taková romantika u mne vypadá. Vstávat za tmy, bez snídaně uhánět hodinu do kopce, pak tři minuty východ slunce a zase z kopce a do kopce a z kopce…

Kamarádka se ptala,  jestli se nebojím chodit sama.  Já a bát se?!

Vždycky. Hrozně. Než vyjdu. Pak už je to čistá radost.

 Vyrazila jsem tedy sama. A byla to radost.  Většinou.

Autor: Blanka Veltrubská | pondělí 4.10.2021 8:00 | karma článku: 15,51 | přečteno: 332x
  • Další články autora

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka – Centralizační a internační klášter Králíky

Věznění bez soudů, nucená práce v kraji hlubokých lesů. Jako by každý režim v temných dobách naší historie zametal do nejzazších koutů republiky to, co se mu nehodilo. I takový může být pohled na Jesenicko-Králický výběžek.

31.3.2024 v 8:00 | Karma: 18,27 | Přečteno: 450x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka – temná doba v temném kraji

Mučení, upálení, stětí, věznění bez soudů v kraji hlubokých lesů a čisté vody. Jako by každý režim v temných dobách naší historie zametal pod koberec lesů to, co se mu nehodilo. I takový může být pohled na Jesenicko.

21.1.2024 v 8:00 | Karma: 15,11 | Přečteno: 373x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – kdy jindy, když ne teď?!

Před usnutím se mi honily hlavou útržky z celého dne. Byl to parádní den, ale dobře se mi nespalo. Házela jsem s sebou v hamace jako ryba v síti. Svoji spolunocležnici jsem určitě budila.

15.1.2024 v 7:26 | Karma: 16,60 | Přečteno: 402x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – jak se vaří dobrá nálada

Bylo studené podzimní ráno, slunce neochotně poslalo první paprsky na zem. Po nočním společníkovi nezbyly v trávě stopy, překryla je rosa.

8.1.2024 v 7:41 | Karma: 15,45 | Přečteno: 421x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – a prdí taky jeleni?

Hulákání jelenů k ránu ustalo, přesto jsem vstávala ještě za tmy. Podzimní dny se krátily, nebyl čas dlouho spát. Polský chlapík si přispat mohl, já ale měla před sebou delší cestu.

1.1.2024 v 7:44 | Karma: 19,99 | Přečteno: 409x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  19:40

Nejvyšší soud USA se poprvé zabývá otázkou, zda mají bývalí prezidenti absolutní imunitu vůči...

Trvalo to měsíc. Baltimore otevřel kanál pro lodě uvězněné po zřícení mostu

25. dubna 2024  19:34

Měsíc po zřícení přístavního mostu proplula nově otevřeným plavebním kanálem v Baltimoru první loď....

Chcete peníze? Máme otázky! Jourová jménem Bruselu griluje Ficovu vládu

25. dubna 2024  19:25

Nikdo si nepřeje, aby Slovensko přišlo o peníze z evropských fondů, řekla ve čtvrtek...

Ázerbájdžán v Karabachu zboural arménskou vesnici, na místě staví mešitu

25. dubna 2024  18:55

Ázerbájdžán v jedné ze znovuzískaných vesnic v Náhorním Karabachu zbořil 200 let starý arménský...

  • Počet článků 113
  • Celková karma 18,27
  • Průměrná čtenost 361x
Jsem dáma v nejlepším věku. Mám slušné vzdělání a zajištěné postavení. Zblázním se jen párkrát do roka. Třeba tak, že vyrazím na toulky - nejenom Šumavou.

Seznam rubrik