Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dáma na rozcestí- Prajzové

Jak nám to s virem půjde dál, se uvidí. Ráno se vidělo.  Žádný zázrak to nebyl. Virus se nechtěl vzdát bez boje, žaludek opět jako na vodě a svět se se mnou točil. Bylo mi ale o dost lépe, než předchozí den.

Vstávala jsem v pět ráno, měla jsem  dost času na uvaření čaje, přípravu iontového nápoje i sbalení batohu. Snídani jsem vynechala, musí počkat, až virus dostane rozum.

Z Hotelového domu v Dolních Marklovicích u Karviné jsem se vydala k dřevěnému kostelíku Nanebevstoupení Páně. Na mapě vypadal jako zajímavý cíl a stejně jsem chtěla jít k nedalekému zámku Petrovice.

Petrovice-dřevěný kostelík Nanebevstoupení Páně

Dřevěný kostelík vykukoval zpod lešení, obdivovala jsem tesařské práce na jeho obnově. Trámy složené před kostelíkem byly obrovské, musely to být úctyhodné stromy. Na místě jsem se trochu najedla a šla dál.

 Po cestě k zámku Petrovice už bylo na co koukat. Šedivé město vystřídaly louky, pole a rybníky. Takhle nějak asi vypadala původní zemědělská krajina staré Karviné ve druhé polovině 18. století, ještě před zahájením intenzivní těžby uhlí na Karvinsku.

V té době bych viděla mnohem méně domů, jednotlivé louky a políčka rozdělená remízky, na loukách něco pasoucích se krav a především tisíce ovcí merino, které náležely majitelům pozemků – rodu Larischů. Ovšem skutečné bohatství Larischům přinesl až objev uhlí na jejich pozemcích.  Díky tomu si později mohli pořídit četné zámky na území dnešních Čech, Polska i Rakouska.  Jedním z nich byl i zámek Petrovice.

Zámek Petrovice u Karviné

Petrovický zámek si za své sídlo zvolili baron Jiří Larisch-Mönnich a baronka Marie Luisa Larisch-Mönnich, oblíbená to neteř císařovny Alžbety – Sissi. Petrovický zámeček později, tedy v průběhu 20. století, sloužil i jako česká základní škola, k vojenským účelům, k bydlení i jako hotel s restaurací. Po roce 2012 byl soukromým majitelem zrekonstruován a dnes slouží jako hotel a wellnes centrum. Park je krásně upravený a je veřejně přístupný. Bylo časné ráno, park jsem měla jen pro sebe a byla to krása.

Od zámku jsem pokračovala nekonečně dlouhými Petrovicemi u Karviné (Godów). Konečně jsem mohla odbočit ze silnice na pěšinku k řece Olši. Přelezla jsem kmen padlého stromu a pokračovala k brodu přes řeku. Na ten jsem byla hodně zvědavá. Brod je na mapě vyznačen jako vhodný pro pěší, ale od Ivy D. jsem věděla, že přechod přes řeku po deštích může být hodně zajímavý.

Nohy se bořily do nánosů písku

Na břehu jsem si odpočinula, žaludek se už umoudřil, po deštích nebylo a voda nevypadala nijak divoce. Přezula jsem se do barefootových sandálů a vykročila do řeky.  Nohy se bořily do nánosů písku a proud byl docela silný. Nejsem žádný čahoun a tak jsem brzy měla vodu hodně nad kolena. Jen díky hůlkám jsem neodplula po proudu.  Zajímavé to bylo - a to nepršelo.  

Přechodem přes brod jsem ušetřila dobrou hodinu chůze a rozhodně to stálo za to.  Další cesta už byla pohodová – stezkou mezi zbytky lužního lesa a řekou Olší. Se zájmem jsem si prohlédla odvrácenou stranu elektrárny Dětmarovice. Kdysi jsem tam byla pracovně, ale netušila jsem, kolik zeleně má schované za zády.

Zbytky lužního lesa

Po hodině chůze se pohoda trochu zadrhla. Začala jsem cítit puchýř na pravé noze, nepotěšilo mě to, už jsem ho neměla roky.  Možná za to mohly ostré kameny na cestě podél řeky, možná přechod řeky. Po brodění jsem si nohy usušila, třeba se ale chybička vloudila.  Zastavila jsem v přístřešku před Věřňovicemi, sundala boty a zjistila, že na pravé botě téměř zmizel vzorek. Nekonečný asfalt ho prostě vygumoval.   Díra tam nebyla, ale tlumení také ne. Na levé to bylo jen o málo lepší. Kdybych si vzala původně zamýšlené boty, vyšlo by to stejně. Doufala jsem, že staré boty vydrží ještě do hor, ale asfalt byl pro ně smrtící. Nedalo se nic dělat. Poobědvala jsem ořechy, datlovou pastu, vodu a šla dál.

...zjistila jsem, že na pravé botě téměř zmizel vzorek....

Neměla jsem pocit, že by mi tuhle dovolenou někdo mohl závidět. Zajímavé to ale bylo, to zase ano.

 Řeku Olši jsem opustila chvilku před jejím soutokem s Odrou a po asfaltové silnici jsem pokračovala na Starý Bohumín.  Slunce pálilo, výhled jsem si stínila kloboukem a tak jsem přehlédla odbočku na hraniční meandry Odry. Zašla jsem si jen asi půl kilometru, ale každý zbytečný krok po rozpáleném asfaltu nepotěšil. Ráda jsem se vrátila zpět a sešla na pěšinku podél Odry. Byl tam stín a šlo se krásně.

Na konec pěšiny jsem se netěšila. Z Bohumína jsem znala jen Železárny a drátovny, představovala jsem si šedé a zaprášené město. Cesta mě zavedla ale do Starého Bohumína a to bylo něco úplně jiného: domky a vilky, kostel, klášter, malé náměstí a na něm krásně opravená restaurace Pod zeleným dubem. Přehlédnout se nedala, vedl k ní červený koberec.  Tomu jsem nemohla odolat. Třeba budou mít ještě polévku. Polévku neměli, měli svatbu. Tušila jsem, že červený koberec nebude pro mne. V provozu byla jen kavárna. Tak jsem poškádlila žaludek zákuskem, kávou a nealko pivem. Nějaký virus mi přece nebude diktovat, co budu jíst! Kavárna to byla stylová, obsluha plynule přecházela mezi polštinou a češtinou a nijak je nepohoršovalo moje  zaprášené oblečení ani batoh. Měla jsem čas si rozmyslet, kudy dál.

..nějaký virus mi nebude diktovat...

Nejkratší cesta vedla přes polské Chalupki, zpět na naše území, po silnici na Hať a stále podél hranic. Nebo trasa o trochu delší, dál od hranic, ale pro mne zajímavější- z Chalupek na naše území a dál po trase opevnění Darkovičky.  Na mapě slibovala stinné aleje a naději, že se občas zbavím asfaltu.

Pohostinnou kavárnu jsem opouštěla nerada, byl ale nejvyšší čas vyrazit do horkého odpoledne.  Přešla jsem most přes řeku Odru a tím i hranici. Rázem jsem se ocitla ve světě čile kvetoucího obchodu. Hned za hranicemi tržnice, zboží všeho druhu a hromady jahod za přijatelné ceny.

čile kvetoucí obchod na polské straně

Jahodám jsem odolala a z hlavní ulice odbočila na cestou směřující ke stinným alejím na našem území.

Asfaltu jsem se nezbavila, ale krása to byla.  Cesta se vlnila, lemována stromy, aleje vystřídal les, louky a pole. Ideální trasy pro kolo.  Pro lehce unavené boty a nohy to bylo slabší, ale rozhodně bylo na co koukat.

Stomořadí

Vzrostlé stromy, občas betonový pěchotní srub. Za svoji cestu podél hranic jsem jich už viděla snad stovky, pokaždé si ale musím říct, kolik úsilí stála jejich stavba. Některé udržované, jiné se pomalu ukrývají pod vzrostlými stromy.   

pěchotní srub

Prohlídku muzea v areálu československého opevnění u Darkoviček jsem vynechala. Návštěvu různých bunkrů jsem absolvovala v minulosti několikrát, zajímavé to bylo, ale zatím stačilo.

Na cestě mezi opevněním jsem přemýšlela o historii území, po kterém jsem šla. Ostravsko, Bohumín i polskou hranici jsem měla za zády a šla jsem Hlučínskem. Od poloviny 18.století do vzniku Československa bych tedy šla po pruském území.

Když Marie Terezie prohrála válku s Pruskem v roce 1742, stálo ji to celé Dolní a podstatnou část Horního Slezska. Slezsko se tak rozdělilo na rakouské a pruské. Oblast Hlučínska měla přirozené správní centrum v nynějších polské Ratiboři, úřední jazyk německý, místní obyvatelé byli až do roku 1918 Prusové. Ve skutečnosti ještě déle, protože Hlučínsko v minulosti neexistovalo a jeho severní hranice byla vytvořená uměle a upravovala se až do roku 1923, kdy byly připojeny k Československu obce Hať a Píšť.

Obyvatelé z toho jistě nadšení nebyli. Veškeré obchodní i sociální vazby měli do té doby do slezské Ratiboře.  Po generace měli německé školství, vojenskou službu i své cesty za prací směřovali do německého prostředí.  Vzpomněla jsem si na Vitorazsko, Novohradsko nebo velkou část Šumavy, kterými jsem v minulosti procházela, a kde byla situace podobná.  Tam také byly vznikem nového státu zpřetrhány obchodní i sociální vazby.

Není překvapivé, že místí obyvatelé vznik Československa nevítali a naopak ve třicátých letech podporovali sudetoněmeckou stranu. A není překvapivé, že na vyhrocenou situaci reagovala v letech 1935 -38 československá vláda budováním pevnostních objektů. Každý jeden z nich je památník té doby.

V říjnu 1938 převážná část obyvatel oddíly wehrmachtu vítala, protože si slibovali návrat původních poměrů. Nadšení poněkud vychladlo ve chvíli, kdy se stali říšskoněmeckými občany s povinností narukovat do války.

Konec války byl na Hlučínsku těžký. Válečná fronta se zde zastavila na 14. dní, zemřely stovky  místních obyvatel, u cest jsou dodnes pomníčky padlým. (Podrobněji např. Wikipedie, Muzeum Hlučínska a Velký historický atlas českého Slezska).

Konec války byl na Hlučínsku těžký

Ostré slunce občas zakryly černé mraky, nic dobrého neslibovaly. Bylo pozdní odpoledne a já měla nejvyšší čas se rozhodnout, kde přespím. Jednou z variant bylo směřovat zpět ke hranici a tam si u zdroje vody postavit tarptent nebo využít přístřešek po cestě. Stále to ale bylo dost blízko k městům. Druhou možností bylo ještě kousek si zajít od hranic a přespat v penzionu – pokud budou mít volno.  Nechala jsem to Osudu a pokračovala po trase opevnění.

Ve chvíli, kdy jsem došla na rozcestí, kde už jsem se musela rozhodnou, kudy půjdu dál, se přihnal černý mrak a spustil se liják.  Hodila jsem na sebe pončo a zkusila zavolat do penzionu v Bohuslavicích. Měli volný poslední pokoj, bylo rozhodnuto. Vyšla jsem na cestu vzdalující se od hranic.  S prvním prásknutím hromu mi praskl puchýř na noze, lilo jako z konve. S prvním krokem na práh penzionu, přestalo pršet. Zvláštní, jak někdy věci fungují.

V penzionu jsem měla čas zkontrolovat stav bot a nepotěšil mě. Vzorek mizel jako sníh na jarním slunci. Už mě nepřekvapilo, že mám na odrazové noze puchýř. Přelepila jsem ho tejpovací páskou a víc neřešila. Mokré věci jsem dala sušit, zavolala jsem domů a vážila si toho, že jsem v suchu a že virus, který mě zlobil předchozí dny, snad už zmizel. 

Ušla jsem za den 46 km a úplně mi to stačilo.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Blanka Veltrubská | pondělí 6.11.2023 7:23 | karma článku: 14,39 | přečteno: 402x
  • Další články autora

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka – Centralizační a internační klášter Králíky

Věznění bez soudů, nucená práce v kraji hlubokých lesů. Jako by každý režim v temných dobách naší historie zametal do nejzazších koutů republiky to, co se mu nehodilo. I takový může být pohled na Jesenicko-Králický výběžek.

31.3.2024 v 8:00 | Karma: 18,27 | Přečteno: 456x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Historická vsuvka – temná doba v temném kraji

Mučení, upálení, stětí, věznění bez soudů v kraji hlubokých lesů a čisté vody. Jako by každý režim v temných dobách naší historie zametal pod koberec lesů to, co se mu nehodilo. I takový může být pohled na Jesenicko.

21.1.2024 v 8:00 | Karma: 15,11 | Přečteno: 376x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – kdy jindy, když ne teď?!

Před usnutím se mi honily hlavou útržky z celého dne. Byl to parádní den, ale dobře se mi nespalo. Házela jsem s sebou v hamace jako ryba v síti. Svoji spolunocležnici jsem určitě budila.

15.1.2024 v 7:26 | Karma: 16,60 | Přečteno: 404x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – jak se vaří dobrá nálada

Bylo studené podzimní ráno, slunce neochotně poslalo první paprsky na zem. Po nočním společníkovi nezbyly v trávě stopy, překryla je rosa.

8.1.2024 v 7:41 | Karma: 15,45 | Přečteno: 425x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí – a prdí taky jeleni?

Hulákání jelenů k ránu ustalo, přesto jsem vstávala ještě za tmy. Podzimní dny se krátily, nebyl čas dlouho spát. Polský chlapík si přispat mohl, já ale měla před sebou delší cestu.

1.1.2024 v 7:44 | Karma: 19,99 | Přečteno: 410x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Kvůli důchodové reformě bude mimořádná schůze, čekají se opět noční bitvy

21. května 2024  5:45,  aktualizováno  15:42

Přímý přenos Nejtřaskavější bod z programu květnové schůze budou poslanci projednávat až příští týden, po...

Zloděj ujel s traktorem od hobbymarketu, může jej prodat na náhradní díly

21. května 2024  15:22

Starší, ale stále plně funkční traktor s radlicí a sypačem zmizel v květnu od brněnského...

Skončí Veselý v Radě ČT za urážky Vášáryové? Ani nevím, kdo to je, říká herečka

21. května 2024  13:39,  aktualizováno  14:46

Slovy člena Rady České televize Lubomíra Xavera Veselého vůči bývalé velvyslankyni v Rakousku,...

Flandry jsou opět naše, hlásají separatisté. S africkou modelkou na plakátech

21. května 2024  14:35

Krajně pravicová strana Vlámský zájem dlouhodobě usiluje o odtržení severní části Belgie. V kampani...

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...

  • Počet článků 113
  • Celková karma 18,27
  • Průměrná čtenost 362x
Jsem dáma v nejlepším věku. Mám slušné vzdělání a zajištěné postavení. Zblázním se jen párkrát do roka. Třeba tak, že vyrazím na toulky - nejenom Šumavou.

Seznam rubrik